Av Carl Kristian Johansen
Boken Norske plateomslag – Et tilbakeblikk på norsk musikks utseende kom på markedet i fjor høst og fikk generell godt mottagelse. Omtalen i Ballade var riktignok [link id=64515 title=»noe kjøligere«], men Magnus Andersen Bettums bok er en del av en trend som forsterkes i opptakten til Rockheim i Trondheim og Popsenteret i Oslo.
23. juli starter den lille festivalen RockArt i Holmestrand. Den har eksistert siden 2000, og er i ferd med å bygge en profil basert på en blanding av konserter og filmvisninger, samt en bred behandling av forskjellige kunstformer. Det inkluderer smykkedesign, tegning, maling, tatovering, skulptur, digital kunst.
En av de besøkende kunstnerprosjektene i Holmestrand i år er Trine & Kim Design Studio. Trine & Kim har gjennom flere år produsert plateomslag i diverse metal-sjangre.
Foruten eksponering i Holmestrand starter utstillingen Decade – en retrospektiv platecoverutstilling på Podium på Hausmania i oktober. I to dager får man muligheten til å studere plateomslag produsert gjennom de siste ti årene av Trine & Kim, som har produsert for band som Ulver, Mayhem, Darkthrone, Solefald, Dødheimsgard, Arcturus og She Said Destroy.
På utstillingen lanseres også jubileumsboken Decade, og man får innblikk i de relaterte prosjektene Psykosedyr og Unreality.
Trine & Kim kan absolutt anbefales for de som liker svart og stilren kunst, men kan ikke konkurrere med oppmerksomheten som har blitt Rockheims coverkonkurranse til del. Rockheim skal dekoreres med de ti beste norske plateomslagene, og publikum er invitert til å stemme disse fram.
Det sies at initiativet har blitt til på kulturminsterens kontor, og Trond Giske selv skal røpe sine favorittomslag i løpet av konkurransen. Det har ennå ikke skjedd, men juryen, som består Rockheims spesialrådgiver Arnfinn Bjerkestrand, Magnus Andersen Bettum og forfatter og journalist Marta Breen, råder den interesserte delen av befolkningen til å avgi sin stemme via en av Schibsted-avisenes hjemmesider.
Jury-troikaen har plukket ut 40 album man kan stemme på, og her er Aftenpostens link. De ti som ender på toppen i løpet av avstemmingen havner på veggen til Rockheim når det åpner. Når det skjer vet man ikke enda, men den virtuelle delen av Rockeheim lanseres i hvert fall i august.
Da Ballades journalist stemte på sitt alternativ fredag (jeg kan like gjerne røpe at jeg valgte Kim Hiorthøys design til CD-versjonen av Motorpsychos Timothy’s Monster), var dette ti på topp:
1: a-ha – Hunting high and low
2: The Aller Værste! – Material Tretthet
3: Motorpsycho – Timothy’s Monster
4: The Pussycats – Mrrr … Mrr …
5: Kaizers Orchestra – Ompa til du dør
6: Jokke & Valentinerne – Frelst
7: TNT – Intuition
8: Vømmøl Spellemannslag – Vømlingen
9: deLillos – Suser avgårde
10: Kari Bremnes – Spor

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.