Trevarefest i Henningsvær i Lofoten er en av festivalene som får støtte i 2019. Foto: Julius Schindler

Kulturrådet har fordelt over 230 millioner til musikkfestivaler for 2019 og 2020

Tilskuddene går til 158 festivaler over hele landet.

NyhetPolitikk & debatt

– Det er utrolig spennende å følge utviklingen i festival-Norge, det blir stadig flere festivaler og konkurransen blir tøffere. Det er derfor svært krevende for utvalget å gjøre nødvendige prioriteringer for å sikre god utvikling blant festivalene, sier Jan Ole Otnæs som er leder av Musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte i en pressemelding.

Utvalget har fordelt 230 millioner kroner til 158 festivaler fordelt på alle landets fylker for budsjettåret 2019.

Festivaler med økning og nye festivaler
Veksten av nye festivaler har vært formidabel de siste årene, noe som gjenspeiles i et økt antall søknader. I 2012 kom det inn det rundt 175 søknader mens det i fjor var hele 275 søknader. I denne runden ble det behandlet 226 søknader.

Det har ikke imidlertid kommet friske midler på ordningen for 2019 utover pris- og lønnsjustering.

– Uten tilstrekkelig med friske midler til ordningen har det ikke vært rom for store overordnede endringer i denne tildelingsrunden, vi har allikevel gjort noen grep for å styrke noen aktører og løfte frem noen nye festivaler, sier Otnæs i meldingen.

Den største økningen for 2019 er bevilget til Borealis i Bergen, med en økning fra 950 000 for 2018, til 1 400 000 for 2019. Videre er det gitt økninger på 200 000 til Olavsfestdagene i Trondheim, til 9 800 000, Kongsberg jazzfestival, til 2 600 000, Nattjazz i Bergen til 2 200 000 og Barokkfest i Trondheim til 650 000.

Les også: Forvirringen fortsetter om flerårig festivalstøtte

Åtte festivaler er nye på ordningen: Stokkøya festival, Rabalderfestivalen, VIVID – a Post Rock Festival, HEIM festival, Trevarefest, Sami Music Week, Heme Dine og Motvind – alle med tilskudd i spennet mellom 150 000 og 50 000. I tillegg kommer Nordic Music Days med 300 000, som er en ambulerende festival i Norden.

Forutsigbarhet for festivalene
I årets behandling har Musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte lagt til grunn en større grad av likebehandling av sammenlignbare festivaler. Utvalget ønsker fremover å vurdere hvordan ordningen bedre kan legge til rette for både utvikling og bevaring.

Med denne fordelingen videreføres arbeidet utvalget påbegynte for 2018, etter at de tidligere knutepunktfestivalene ble en del av ordningen. Denne endringen åpnet opp for at samtlige musikkfestivaler over hele landet kan sees i sammenheng og prioriteres med fokus på kunstnerisk mangfold og kvalitet.

– I de siste to behandlingsrundene har vi gjort oss refleksjoner rundt effektene av flerårige bevilgninger, sier Otnæs i meldingen.

Denne gangen er det imidlertid ikke gitt støtte utover 2020. Otnæs forklarer dette med at en flerårig støtte riktignok gir god stabilitet for mottakerne, men peker samtidig på at dette reduserer mulighetene for at de samme festivalene får delta i konkurransen om eventuelle økninger i den økonomiske rammen.

– For å legge til rette for god forutsigbarhet til festivalene og samtidig kunne følge opp utviklingen både for enkeltfestivaler og for festivalfeltet som helhet, ønsker utvalget å kunne se alle festivalene i sammenheng på nytt. Det er naturlig å gjøre dette etter at den reviderte ordningen har virket i tre år.

– Antall festivaler er stadig økende, samtidig som en rekke andre endringer gjør seg gjeldende. Endringene er blant annet knyttet til forutsetninger for utøvere, endrede publikumsvaner og økonomiske ringvirkninger internasjonalt, både i artistbransje og festivalbransje. Vi har en ambisjon om at ordningen skal ta høyde for disse endringene, avslutter Otnæs meldingen.

Oversikt over bevilgninger til festivaler kan leses her.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio