Når arrangøren av Musikkens Dag (heretter MD) bl.a. skriver «dette er dagen da musikken flyttes fra konsertsaler/profesjonelle scener og ut på gatescenene», er dette mer ønsketenkning enn realiteter. Sannheten er vel nærmere «fra øvingsrom/kjellerlokaler og ut på gatene». Derfor mine uttalelser under telefon-intervjuet i «Musikkrevyen» om at MD lå nærmere Grete Waitz-løpet (massemønstring) enn Bislet Games (toppidrettsgalla). Det ligger ikke noen nedvurdering i dette fra min side – massemønstringer er helt ok – men mitt poeng er at MD må kalle en spade for en spade, og ikke fremstille MD for noe annet enn det den er, nemlig en massemønstring hvor utøverne spiller gratis.
At enkelte PR-kåte artister likevel faller for «gratis – profilerings – fristelsen» som MD lokker med, er derimot beklagelig.
Oslo Kommune bidrar med kr. 200.000, og kan for denne sum sole seg i glansen av konserter fra kl.12.00 til 23.00 på hele 10 utescener. Med dette maratonprogrammet sier det seg sjøl at de eneste som får betalt denne dagen er PA-firmaene. Og her er mitt hovedpoeng: Å stille opp «for å markere Oslo som musikkby» som MD hevder, er det samme som å legitimere Oslo Kommunes skandaløse kulturpolitikk. Den har pågått over lang tid – her en kort historikk:
Forfallet av Bislet og Frognerbadet kan stå som symboler på fravær av langsiktig kulturpolitikk i Oslo over flere tiår.
Club 7 – tradisjonsrik jazzklubb som markerte Oslo internasjonalt – måtte legge ned tidlig på 80-tallet, da den ikke maktet Kommunens tøffe , og kulturfiendtlige husleiekrav.
Ungdoms/ fritidsklubber og Kommunale Musikkskoler – der dagens unge ofte får de første stimuli til å starte band osv. – blir ikke prioritert godt nok, enda ungdomsarbeidere og tidligere gjengmedlemmer gang på gang påpeker hvor viktig dette holdningskapende og preventive arbeidet egentlig er.
Ingenting tilsier at noen av de nevnte eksemplene vil bli tatt tak i av dagens byråd i Oslo: det såkalte utstillingsvinduet for Høyre og Fremskrittspartiet.
Oslo Kommune vil for eksempel ikke støtte en hovedscene for jazz i hovedstaden med 5 øre.
Av disse grunner ser jeg overhodet ingen grunn, verken for profesjonelle eller amatører til å hylle Oslo som musikkby i et gratisarrangement hvor Oslo Kommmune har kjøpt seg avlat: De dekker utgifter til sang-anlegg…
Derfor: Boikott Musikkens Dag, og møt heller opp, f.eks 4 mai med Øst Norsk Jazzsenter, for å markere Oslo Kommunes manglende kulturpolitikk.

Et lydsystem for evigheten
Etter åtte år med planlegging og samarbeid står lydskulpturen 1110 klar på Klosterøya: en permanent, åpen arena for lydkunst, elektronisk musikk og komponerte verk.

Musikkdebatt under VillVillVest: Kampen om oppmerksomheten
Det var spissformulerte meninger under debatten "Musikk, klikk & journalistikk" på VillVillVest i Bergen, med blant andre journalist Egon Holstad og Daniel Ramberg fra NRK. Ballade var til stede.

Ballade video: – Jeg elsket deg nå og da
Om den menneskelige eksistens med Anna Soleil, Lariel, Ole Martin Huser-Olsen, Simon Moholt & Pilgrim, Torgny Amdam, Julie Bergan, Rule Of Two og Kai Kidd And The City Of Pain.

Terje Boye Hansen er død
Dirigent Terje Boye Hansen sovnet stille inn om morgenen onsdag 5. november etter lengre tids kreftsykdom.

Et sonisk postkort av Oslo
Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott
Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.



































