Nightwood er en iscenesettelse av et musikkverk – hovedsakelig gjennom lyd, men også via rom, skulptur, videoinstallasjon og koreografi. I sentrum for visningen finnes musikken som framføres av en cellist, en mezzosopran og en lydprogrammerer.
Komposisjonen henviser direkte til Gustav Mahlers fem «Kindertotenlieder» fra tiden omkring forrige århundreskifte. Med utgangspunkt i dette verket setter forestillingen sin egen samtid i perspektiv, slik den kan fremstå fra en europeisk vinkling. Via Mahlers komposisjon fremstår «Nightwood» som en reaksjon på tidens meningstap og følelsesmessige apati.
«Nightwood» blir i følge forhåndsomtalen til i spennet mellom to tidsepoker. Aktørene i forestillingen setter i gang en prosess hvor et klassisk uttrykk transformeres og omskapes gjennom anvendelse av ny teknologi kombinert med tradisjonell kunstpraksis. Det er fremdeles mulig å skimte Mahlers verk hvor det i krysningspunktet med teknologien bringes over i en ny form.
Likeledes er de to danserne plassert i et stilistisk grenseland hvor de med utgangspunkt i en enkel scenisk tilstedeværelse gjenkaller den emosjonelle ekspresjonisme fra det forrige århundret. Slik skal «Nightwood» minnes en tapt tid hvor kunsten forløste smerten gjennom skjønnhet og virtuositet.
Fakta om forestillingen:
Regi og scenografi: Zoe Christiansen, Musikk: Sven Erga, Tanja Orning og Gustav Mahler, Cello: Tanja Orning, Mezzosopran: Eva Kristine Hernes, Computer/lyddesign: Sven Erga, Koreografi og dans: Ellen Johannesen og Øyvind Jørgensen, Gutten: Hans Marthin Granlund, Film/video: Thorkil Evan Nielsen, Videoinnslag: Amanda Steggell, Kostymer: Antti Bjørn, Installasjon: Dordi Strøm, Lysdesign: Boya Bøckmann, Lydteknisk assistance: Cato Langnes, Management: DanielsenKroepelien Arts Mangement.
«Nightwwod» spilles lørdag og søndag klokken 20.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.