Hjalmar Borgstrøms opera «Fiskeren» (Der Fischer) fra 1900, ble nylig hentet fram fra Den Norske Operas arkiver. Det blir også utdrag fra Gerhard Schjelderups lite spilte opera «Stormfuglene» fra 1926.
Det er dirigent Terje Boye Hansens fortjeneste at verket nå kommer på den musikalske dagsorden. Det samme gjelder den andre norske komponisten på kveldens program, Gerhard Schjelderup. Hans opera «Stormfuglene» (Sturmvögel) fra 1926 ble bare spilt et par ganger i Tyskland før det endte i operaens arkiv.
Hjalmar Borgstrøm har også skrevet operaen «Thora på Rimol», som Trondheim Symfoniorkester vil spille inn på CD i juni og sette opp neste sesong. Også denne ligger uoppført.
Både Schjelderup og Borgstrøm er sterkt påvirket av Wagners musikkdramatiske stil. På plakaten er den tyske «guru og mester» representert med ouverturen til «Tannhäuser» og en arie for sopran fra samme samt et bassparti fra «Mestersangerne».
Richard Strauss bidrar til programmet med Walzerfolge fra «Rosenkavaleren» og den store duetten fra «Salome».
Solister er Den Norske Operas ledende sopran gjennom en årrekke, Toril Carlsen og vår internasjonalt berømte bass, Frode Olsen.
Åstedet er Olavshallen 15. mars kl. 1930.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.