
– Hvem som finansierer er noe annet
DEBATTINNLEGG: I debatten om hvem som står bak bestillingen av librettoen Melancholia har Bodil Johanne Jensen snakket med Jon Fosse selv. – Ingen norske har hatt med denne bestillinga å gjere, sier Fosse i følge Jensen. Den Nye Opera i Bergen fortsetter å mene at de har bestilt operaen sammen med Nasjonaloperaen i Paris, skriver Jensen i dette svaret til Geir Rege i Den Nye Opera.
Av Bodil Johanne Jensen
Melancholia er bestilt og finansiert av begge operaselskap, fremholder
Geir Rege, informasjonssjef i Den Nye Opera, i sitt innlegg på Ballade
21.5.08. Og operaselskapene han refererer til er Nasjonaloperaen i Paris
og Den Nye Opera i Bergen.
Men hva i all verden er det Rege mener med «bestilling» i denne
sammenheng?
«Bestilling» er da, i anstendighetens navn, et begrep som hører
hjemme ganske tidlig i en operas tilblivelseshistorie!
Mitt poeng i min artikkel på Ballade 15.5.08, var nettopp å informere om
at operaen Melancholia, av Jon Fosse og Georg Friedrich Haas, var skrevet
lenge før norske interesser kom inn i bildet. Faktisk også før Pariseroperaen
kom inn i bildet, viser det seg nå i etterpåklokskapens lys. Der har jeg
selv bidradd til forvirring.
Wiener Festwochen, ikke Paris eller Bergen
Men etter hvert som jeg fikk en snikende følelse av én gang å ha hørt noe
annet enn det jeg selv hadde påstått; at det var Pariseroperaen som hadde
bestilt Melancholia, kontaktet jeg Jon Fosse.
Slik ble jeg minnet på hva Fosse en gang tidligere har fortalt i et intervju
i Musikk i brennpunktet i NRK:
Den som tok kontakt med meg, med ideen om at eg skulle skrive libretto
på bakgrunn av Melancholia I, var Hans Landesmann, som på den tida var
musikkdirektør ved Wiener Festwochen.
Nettopp. Hans Landesmann var det. Og ikke Gerard Mortier, som jeg har sagt.
Men Mortier kom inn i bildet senere, på et tidspunkt da Fosse for lengst
var ferdig med librettoen, og Georg Friedrich Haas var i gang med musikken.
Meningen var opprinnelig at operaen skulle settes opp på Wiener Festwochen,
men da dette ikke ble noe av, tok Landesmann kontakt med Gerard Mortier,
som på det tidpunktet var blitt sjef ved Pariseroperaen. Voila!
Så om selv Pariseroperaen har full dekning for å si at operaen Melancholia
er en bestilling gjort av dem, kan faktisk virke tvilsomt, etter det Jon
Fosse forteller til meg:
Den Nye Opera har aldri bestilt nokon libretto av meg! Det har heller ikkje
Opéra National de Paris!
Men Mortier overtok ansvaret for å realisere operaen:
.. det var operaen i Paris som bestemte seg for å setje opp operaen, først
seinare kom norske og andre samarbeidspartnarar til. Kven som til sist
finansierer, det er noko anna…
At norske interesser etter hvert har sørget for at operaen også blir vist
i Norge, er høyst fortjenstfullt og helt på sin plass. Men det har altså
ingenting med «bestilling» å gjøre… om jeg ikke nå har gjentatt
meg selv mange nok ganger. Og er det ikke slik, at Melancholia er castet
og kunstnerisk utviklet ved Pariseroperaen, og at det er denne samme produksjonen
vi får se i Norge?
Melancholia den første librettoen
Rege refererer også til min kommentar om at Jon Fosse ikke skulle ha «noen
som helst erfaring med opera fra tidligere», da han fikk libretto-oppdraget
til Melancholia. Jeg kunne ha uttrykt meg noe mindre bastant, for Fosse
hadde en opera-erfaring med Knut Vaages «Nokon kjem til å komme»,
i 2000. Men Jon Fosses arbeid med disse to operatekstene – «Nokon
kjem til å komme», et allerede ferdig teaterstykke, og «Melancholia»
— var svært forskjellig, i følge Fosse selv:
Knut Vaage korta ned teaterstykket mitt som han ville, det var avtalen,
han presenterte så nedkortingane sine for meg. Den operaen er mitt stykke,
korta ned av Knut Vaage (og med mitt samtykke). Melancholia-librettoen
er såleis den første librettoen eg har skrive.
(Min uteheving)
At jeg ikke hadde fått med meg rollebesetningen i de norske oppsetningene,
kom rett og slett av at jeg gikk inn på Den Norske Opera & Balletts
hjemmesider. Disse er ikke oppdatert når det gjelder Melancholia-oppsetningene
i Bjørvikaoperaen i Oslo i oktober. På Den Nye Operas sider, derimot, har
jeg funnet sangerne, og som antydet ovenfor; de samme som i Paris. At Norgespremieren
finner sted i Stavanger – byen Lars Hertervig bodde i det meste av sitt
liv – og ikke i Oslo, var en fin, og for meg ny informasjon.
Framstår som noe annet?
Men hvis Den Nye Opera vil fortsette å fremstå med en rolle som er noe
mer og noe annet enn det den faktisk er, vil det neppe lønne seg i lengden.
Mitt poeng illustreres allerede her, ved denne nyheten som nå ligger på
Den Nye Operas hjemmeside:
Prestisjetung pris til det kreative teamet bak Melancholia
Regissør Stanislas Nordey og teamet hans, som er kunstnerisk ansvarlige
for Den Nye Operas produksjon «Melancholia» høsten 2008, vant
nylig en Laurence Olivier Award.
Visste man ikke annet, ville man naturligvis tro at det er Den Nye Opera
i Bergen som står bak og er kunstnerisk ansvarlig for Melancholia-produksjonen.
Hvorfor skape et slikt inntrykk?
Bodil Johanne Jensen er journalist i musikkredaksjonen, NRK.
(Foto: samlaget.no/Per Heimly, montasje:
Den Norske Opera)
Ledige stillinger
Daglig leder
Dokkhuset Scene asSøknadsfrist:15/03/2025
Jobb med musikk i Brasil og Malawi!
JM NorwaySøknadsfrist:02/03/2025
Kunstnerisk plansjef
Trondheim Symfoniorkester & OperaSøknadsfrist:12/03/2025
Orkesterregissør
Oslo-filharmonienSøknadsfrist:23/02/2025
Prosjektkoordinator
Fargespill BodøSøknadsfrist:16/02/2025