Nils Henrik Asheim på Festspilene, 2005

Festspillene i Bergen: Prosjekt Fartein Valen

Skulle man forville seg opp i Bergens Botaniske Hage på Nygårdshøyden under årets festspill bør man avlegge Drivhuset et besøk. Rundt i blomsterbedene finner man høyttalere som formidler Fartein Valens røst, ispedd sang fra Madagaskar og elektroniske lyder. ”Farteins hage” kaller de det. Ballades Hilde Holbæk-Hanssen har bedt Nils Henrik Asheim forklare nærmere.

Kalender

BYOHP: Numinous Beginnings

28/11/2020 Kl. 12.00

Vestland

Kampenjazz Lyder Røed kvintett

29/11/2020 Kl. 20:00

Viken

Kim, alle klokker

06/12/2020 Kl. 18.00

Oslo

Cikada – Ultima 2020

19/09/2929 Kl. 16.00

Oslo

Av Hilde Holbæk-Hanssen

— Dette er en del av Prosjekt Fartein Valen, et møte mellom kunstnere fra Madagaskar og Norge, i lys av Fartein Valens liv om kunst og hans barndom på Madagaskar, sier Nils Henrik Asheim.

— Det hele begynte i 2002, da Siri Aavitsland og daværende teatersjef ved Haugesund Teater, Sverre Waage, tok kontakt med meg. De ønsket å gjøre et prosjekt på Fartein Valens forhold til sitt barndoms paradis på Madagaskar, som han omtaler med stor kjærlighet og ærbødighet i sine skrifter.

Solens øye

— Høsten 2003 dro vi ned dit og besøkte bl.a. stedet hvor Valen vokste opp. Masinandraina er en vakker høyde med en labyrint av palmer og planter. Vi fikk inntrykk av hvordan hans barndom var fylt av vakre blomster, dufter og insekter. Dette danner bakgrunn for teaterforestillingen ”Masinandraina – Solens Øye”, som spilles på Den Nationale Scene under Festspillene. Stykket, som tidligere har vært vist i Haugesund og Oslo, spinner flere parallelle fortellinger sammen: Historien beskriver en reise fra Valevåg i Sunnhordland til Masinandraina. Gjennom historier, dans, bilder og musikk får vi glimt inn i Valens kunstneriske univers og noe av den bakgrunn som formet ham. Stykket er et samarbeid mellom skuespillere og musikere fra Norge og Madagaskar, og har resultert i årets Valen-satsing på Festspillene.

Farteins hage

Foruten teaterstykket blir det en konsert med Valen og Schönberg i Troldsalen 1. juni, en konsert med norske og madagassiske musikere i Kvarteret dagen etter, og under hele festspillene kan man altså besøke Farteins Hage i Museumshagen til Universitetet.

— Jeg ønsket å lage en permanent lydinstallasjon under helke festivalen, og så kom Siri Aavitsland på at Drivhuset i Museumshagen var et av Fartein Valens yndlingssteder. Her drømte han seg tilbake til sin barndoms dufter og planter. Dermed var lokalet gitt.

Konsert

En konsert med Valen og Schönberg høres ikke ut som lett underholdning akkurat?

— Nei, de oppfattes gjerne som ganske tung biff. Dette er en tematisk konsert, og temaet er oppbruddet fra romantikken. Vi har satt sammen en blanding av ungdomsverk og modne verk av disse to komponistene, som levde samtidig og strebet mot det samme. Og resultatet er ikke tungt i det hele tatt.

Har du funnet noen likhetstrekk mellom de to?

— Ja, deres utgangspunkt er veldig likt. De begynner begge i senromantikken og strever seg ut av tonaliteten. Men de velger etterhvert ulike veier. Fartein Valen ender opp med sin kjølige klangverden, mens Schönberg forblir i sin intense ekspresjonisme.

Hvor mye kontakt hadde de to?

— De møtte hverandre, og Valen holdt seg oppdatert på hva Schönberg drev med. Han så på Schönberg som det store lyspunktet i samtiden. Begge var grundig klassisk skolert og la stor vekt på kontrapunkt. De hadde liten sans for de av samtidens komponister som ikke behersket polyfoni.

På konserten 1. juni fremføres en kvintettversjon Asheim har laget av Valens orkestervek Nenia, hvor man med litt velvilje kan høre at hovedtemaet er en omvending av Schönbergs tema i Kammersymfonien, som spilles ved samme anledning. Temaet består av et ”tårn” av kvarter, som gir et inntrykk av en harmonikk som ikke går noe sted.

— Selv er jeg spesielt glad over å få være med å spille Valens Klavertrio op. 5. Denne hørte jeg første gang som 13-åring med Trio du Nord (Ole Bøhn, Hege Waldeland og Håkon Austbø), og ble veldig grepet. Jeg opplevde det som flammende og veldig intens musikk.

Til Schönbergs og Valens klaverstykker ved samme konsert har Asheim komponert noen små ”broer” for solo fiolin, som fremføres av Stavangerfiolinisten Florian Kellerhaus.

Malagasy

2. juni blir det musikalsk møte i Kvarteret mellom Hanitra Rasoanaivo og Njaka Rakotondramanana fra Madagaskar og nordmennene Nils Henrik Asheim og Florian Kellerhaus.

— Her stiller vi mer opp som band for musikerne fra Madagaskar. Vi har vår fulle hyre med å lære oss rytmene, innrømmer Asheim.

Sistnevnte arrangement tydeliggjør virkelig det originale i dette prosjektet: Rytmesterk og heftig musikk fra Madagaskar i kontrast til Fartein Valens transparente og luftige klanger.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Prosjekt-/medlemsansvarlig

Musikkforleggerne

Førsteamanuensis i musikkteori

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i obo og engelsk horn

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i eufonium

Norges musikkhøgskole (NMH)

Festivalprodusent

Oslo Jazzfestival

Produsent

Midtnorsk jazzsenter, Trondheim

Virksomhetsleder kultur

Eidsvoll kommune

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev