
Avant-astisk skryt av norsk musikk
Det engelske musikkmagasinet Avant, lillebroren til the Wire, byr på mye interessant lesestoff om musikk i skjæringspunktet mellom genrene jazz og klassisk samtidsmusikk. I sin vårutgave byr de på en stor artikkel om norsk jazz, samt et fokus på Frode Gjerstad.
Tidsskriftet Avant er basert i Essex og presenterer seg under slagordet ”Jazz, Improvised and Contemporary Music.” I sin vårutgave, som er nr. 21 i rekken, finner vi blant annet en stor gjennomgang av (i hovedsak) norsk jazzmusikk de siste 50 årene. Artikkelen ”The Snowball Effect” er ført i pennen av Michael Tucker, og har undertittelen ”A Rough Guide To (New) Norwegian Music.»
Tucker viser i løpet av artikkelen en imponerende oversikt over norsk jazz de siste 30-35 årene, og trekker også opp linjer innen norsk samtidsmusikk, klassisk musikk og litteratur. Han omtaler Jan Garbarek, Terje Rypdal, Jon Christensen og Arild Andersen som De fire store i norsk jazz, som sammen med Karin Krog var med på å innføre ”a second golden age” innen norsk jazz. Han nevner også tidligere musikere som Bjarne Nerem og Arvid Grahm Paulsen, og trekker videre frem plateselskaper som MAI, Zarepta og Arctic Records. Det er i det hele tatt et stort, begeistret og detaljert sveip i norsk musikk som Tucker og Avant her foretar seg, det hele gjennomillustrert med 40 norske CD-omslag, samt bilder av komponister og musikere som Karl Seglem, Sidsel Endresen, Nils Petter Molvær og Ketil Bjørnstad.
Han finner videre plass til både Geirr Tveitt, Harald Sæverud (bildet) og Arne Nordheim, og inkluderer både Blå, Rune Grammofon, SOFA og Jazzland som spennende arenaer for ny, norsk musikk. I det hele tatt har Tucker satt sammen en imponerende informert oversikt over bredden, toppene og de kreative sidesporene i norsk musikk av i dag, som nok de færreste norske musikkjournalister kunne gjort ham etter på strak arm. Det samme nummeret av Avant har ellers et særlig fokus på den norske impro-saxofonisten Frode Gjerstad, og hadde i det foregående nummeret en presentasjon av perkusjonisten Terje Isungset.
Interesserte kan oppsøke Avant her. Og siden Tuckers artikkel slutter med en velkvalifisert spådom om at ny, norsk musikk er på full fart inn i sin tredje gullalder, er det kanskje all grunn til å følge litt med.
Ledige stillinger
Daglig leder
Dokkhuset Scene asSøknadsfrist:15/03/2025
Jobb med musikk i Brasil og Malawi!
JM NorwaySøknadsfrist:02/03/2025
Kunstnerisk plansjef
Trondheim Symfoniorkester & OperaSøknadsfrist:12/03/2025
Orkesterregissør
Oslo-filharmonienSøknadsfrist:23/02/2025
Prosjektkoordinator
Fargespill BodøSøknadsfrist:16/02/2025