Bugge Wesseltoft

Sidsel & Bugge med ny plate

Sidsel Endresen og Bugge Wesseltoft startet sitt duosamarbeid i 1993, og gir nå ut sin tredje CD-utgivelse på Jazzland Recordings, med tittelen "Out Here. In There".

Jazz

Sidsel Endresen og Bugge Wesseltoft har både sammen og hver på sin kant fått meget god omtale både nasjonalt og internasjonalt. I 1998 mottok de Spellemannpris for plata «Duplex Ride», og årets utgivelse betegnes som en videreutvikling av duoens uttrykk og en videre utnyttelse av duoformatet. Fortsatt er det den minimalistiske instrumenteringen som kjennetegner duoen, men på dette albumet tillater de seg å gå litt vekk fra deres tidligere «no overdubs»-ideal, og har på enkelte låter utnyttet de mulighetene som finnes i studio.

Sidsel & Bugge har turnert og spilt på festivaler i inn- og utland siden 1994, og plata består av materiale de har jobbet ut «live» de siste par årene, og som har gått gjennom mange faser i løpet av denne tiden. I tillegg til fem helt nye komposisjoner har duoen gjort sine versjoner av Jon Balkes/ Endresens «Survival Techniques», Eivind One Pedersens / Endresens «Truth» og Neil Youngs «Birds». På «Out Here. In There» har de hatt et fruktbart samarbeid med tekniker og produsent Ulf Holand, som også produserte deres forrige utgivelse (Duplex Ride).

Sidsel & Bugges første to album, «Nightsong» (Curling Legs/ACT, 1994) og Duplex Ride (Curling Legs/ACT, 1998) høstet strålende kritikker både her til lands og internasjonalt. Dagbladets anmelder ga «Duplex Ride» terningkast 6, og beskrev plata som «Et mesterverk som ikke bare vil tåle tidens etterprøving, men vokse seg stor – veldig stort. Jeg tror faktisk ikke det lages musikk som dette noe annet sted på kloden».Rolling Stones anmelder sa blant annet: «Radikalt og modig – lyrisk og spennende. Ren musikalsk magi. Så intenst personlig at lytteren får tårer i øynene».

«Out Here. In There» gis ut på Jazzland Recordings.

Denne artikkelen publiseres i samarbeid med Norsk Jazzforum, og kan også leses på deres eget nettsted: jazzforum.no

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio