Hvordan står det til i Oslos konsertlokaler, der hvor hver dag er en fest, hvor folk møtes for sjelsberikende opplevelser, for å senke skuldrene og ta musikken inn, gjerne akkompagnert av et glass? Er det rom for å være klin klinkende edru?
Det er jo januar tross alt, den hvite måneden.
Salget av alkoholfritt øl, både i butikk og på polet, har økt kraftig de siste årene, opp henholdsvis 16 og 11 prosent fra første kvartal 2017 til samme periode i fjor. Spesielt de unge er opptatt av et alkoholfritt alternativ. 62 prosent av de spurte i Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse (SHoT) ønsket et større alkoholfritt tilbud.
Hva nå da, barsjefer: Skal det skreddersys og bli sunnere konsertbarer, lettøl for rockerne, proteinshakes for EDM-gjengen?
– Hvor stort alkoholfritt tilbud (prosentvis) finnes i barene i konsertlokalet?
Hilde Tinglum, Rockefeller: Det varierer fra bar til bar. I hovedbaren, som har størst utvalg, har vi 41 varelinjer med alkohol og 10 uten alkohol.
Patrick Erga, Vulkan: Ca. fem prosent.
Alexandra Gargano, Blå: Tar vi utgangspunkt i menyen som vi har tilgjengelig, er 20 prosent av dette alkoholfritt, hvis vi ikke teller med cocktails. Med cocktails endrer prosenten seg til 15 prosent, men vi lager så klart alkoholfrie cocktails på etterspørsel, så den prosentandelen er ikke satt i stein.
Mads Fredriksen, Parkteatret: Ca. 40 prosent av det totale utvalget på Parkteatret Scene er alkoholfritt.
– Anslagsvis, hvor stor andel av den totale baromsetningen per konsert er alkoholfritt?
Hilde Tinglum, Rockefeller: I snitt i 2017 på Rockefeller og John Dee, ca. 3,5 prosent
Patrick Erga, Vulkan: Det er avhengig av konserten, i snitt ligger den på rundt 2-5 prosent.
Alexandra Gargano, Blå: Det er vanskelig å regne ut, men vi kan vel si at det går betydelig mye mindre alkoholfritt enn alkoholholdig drikke.
Mads Fredriksen, Parkteatret: Det er vanskelig å si, det kommer an på arrangementet. Yngling, våre konserter med fri aldersgrense, er 100 prosent alkoholfrie. En metallkonsert kan være ca. 5 prosent alkoholfritt.
– Vil dere vurdere å promotere alkoholfritt og ha et større alkoholfritt tilbud for et sunnere konsertpublikum?
Hilde Tinglum, Rockefeller: Vi tilpasser oss hele tiden etterspørselen. Dersom kundene ber om ting vurderer vi det.
Patrick Erga, Vulkan: Vi har ikke vurdert det enda. Det er mulig vi tar inn noen få produkter til, men det er ikke en prioritet per nå, ettersom vi har et greit utvalg allerede.
Alexandra Gargano, Blå: Per nå føler vi oss ganske sikre på at det vi har å tilby er tilfredsstillende, men menyen og utvalget vårt er alltid under utvikling og vi følger med på hva gjestene ønsker. For eksempel har gjestene våre i år fått øynene opp for produkter med lavere alkoholinnhold, så vi har utvidet sortimentet for det segmentet over sommeren.
Mads Fredriksen, Parkteatret: Vi promoterer alkofritt i vår foajee-bar, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det på scenen.
– Vil dere vurdere å skreddersy barutvalget til enkelte konserter?
Hilde Tinglum, Rockefeller: Det gjøres på daglig basis.
Patrick Erga, Vulkan: Det gjør vi allerede i den grad vi kan.
Alexandra Gargano, Blå: Det er en morsom tanke. Men siden Blå ikke bare driver konsertvirksomhet, men også klubb og andre tilsetninger som gjerne skjer samme dag som konsertene går, vil det være vanskelig og svært tidkrevende å gjennomføre noe sånt for oss.
Mads Fredriksen, Parkteatret: Det hender at vi gjør det til en viss grad, i samarbeid med arrangør eller når det er alkoholfritt på scenen. Vi har mange konserter og arrangementer i året, så jeg tror det blir for mye organisering med skreddersydd utvalg til hver konsert.
– Hvor stor tenker du at sjansen er for at dere begynner å selge proteinshakes i konsertbaren?
Hilde Tinglum, Rockefeller: – Utrolig liten. Vi har aldri fått spørsmål om det, og varer med kort holdbarhet og lav omsetning fører til mye svinn.
Patrick Erga, Vulkan: Vi kommer ikke til å selge proteinshakes i baren.
Alexandra Gargano, Blå: Den er nok rimelig minimal.
Mads Fredriksen, Parkteatrett: Hva er lavere enn null prosent?

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.