— Vi drar ned først og fremst for å observere. Det er spesielt spennende i år, ettersom dette er det største samlede, koordinerte poprockfremstøtet gjort av Norge. Det er flere norske artister representert enn noen gang før. Flere av disse er artister vi i Rikskonsertene jobber med, eller har jobbet med, forteller Helge Gaarder i Rikskonsertene til Ballade. – Xploding Plastix har vi turne med på nyåret, og det samme gjelder Midnight Choir. Det er en av de største vi har på nyåret. Andre artister har vi hatt på turne tidligere – slik som Sondre Lerche. Også slik sett er det interessant å følge med på utviklingen.
— Vi vil også følge med musikklivet internasjonalt generelt, og benytter sjansen til å gå på en rekke konferanser. Jeg har vært på MIDEM i flere år. Konferansedelen er rett og slett viktig for å få faglig oppdatering.
Gaarder trekker også frem viktigheten av å treffe folk fra det hjemlige musikklivet.
— Dette blir en gylden sjanse til å treffe en haug nye aktører i norsk musikkliv som vi ikke har truffet før. Vi skal også ha noen rene arbeidsmøter uten at jeg vil være for konkret om det. Det blir nesten for personlig. Jeg kan bare si at det har med ulike folk og prosjekter å gjøre, uten at det egentlig er noen hovedgreie for oss.
Det er derimot seminarene.
— Seminardelen her nede er veldig givende. Forrige gang jeg var i Cannes, ble jeg veldig positivt overrasket over hvor høy faglig tyngde det var på disse. Det var skikkelig bra forelesere og gode faglige opplegg. Her har Bylarm mye å lære.
Ellers vil nok ikke Rikskonsertene – som i tillegg til Gaarder også er representert med konsertsjef Helge Skansen og turné-koordinator Vidar Skeie – ha noen spesielt høy profil under årets MIDEM-arrangement.
— Vi engasjerer oss ikke spesielt i noen felles fremstøt. Vi samarbeider heller ikke med de andre norske deltakerne, utover det som jeg har nevnt her. Norwegian Music Export skjøter mye av musikkeksporten selv, gjør det bra og har bygd opp sine egne kontaktnettverk.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Ballade og Parkteatret inviterer: Gratis konsert og videovisning – Sesongavslutning!
Søndag 27. april viser vi aktuelle musikkvideoer på Parkteatret i Oslo, med Paul-Ronney Angel som spillende gjest. Få med deg sesongens siste visning!