I februar ble det kjent at musikkdelingstjenesten Soundcloud var i økonomiske vansker. I tillegg forlater brukerne tjenesten. Begge deler har skapt grunnlag for rykter om at Soundcloud vil møte om ikke en snarlig død – så i hvert fall et betydelig fall.
Forrige uke ble det også kjent at Spotify kan være interessert i å kjøpe Soundcloud.
– Det er rare, triste og morsomme tider. Det skjer veldig fort. Det ene øyeblikket var Soundcloud en stor greie, og det neste er den seriøst svekket, sier digitalsjef Claire Mas i Communion Music.
Taper på alle fronter
Ballade møtte henne like etter at hun hadde holdt en rekke innlegg på Vill Vill Vest i Bergen. I seminaret Future Trends and Tools fortalte hun blant annet om hvordan Soundcloud har beveget seg fra å være en av de foretrukne tjenestene for audio-premierer til at den nå knapt får noen slike.
En av årsakene er at premierene har hatt blogger som målgruppe, og blogger har tapt mot artistenes egne sosiale medier. En annen årsak er dynamikken mellom strømmetjenestene.
– Slipper du noe først hos Soundcloud nå, så vil Spotify ødelegge deg. Du vil ikke få spillelisting. Som plateselskap gir vi aldri Soundcloud musikken først lenger. Dermed mister tjenesten mister også den fordelen. Den taper på alle fronter i musikkindustrien.
Slipper du noe først hos Soundcloud nå, så vil Spotify ødelegge deg
Dårlige løsninger
Men Soundcloud har som nevnt andre utfordringer enn sine rivaler. Mas mener at tjenesten selv har gjort en dårlig jobb. Blant annet med forvirrende betalingsløsninger for det materialet der det er avtaler med rettighetshavere. I gratisløsningen er det hovedsakelig ulisensiert musikk.
– Tjenesten har vært en spennende plattform for å utvikle DYI-uttrykk. Spesielt for urban og elektronisk musikk har den vært viktig. Men akkurat nå er det veldig vanskelig å se hva som vil skje. Hvis du ikke er signert til et plateselskap har du det greit, og musikken blir ikke blokkert. Men er du signet til et selskap, og det inkluderer også uavhengige selskap, blir musikken kuttet ned til 30 sekunder, med mindre noen betaler for Soundcloud Go – og ingen gjør det.
Hun karakteriserer slippet av Souncloud Go som elendig gjennomført. I tillegg har ikke markedsføringen av denne tjenesten vært spesielt god.
– De har et velfungerende nettsamfunn, men abonnementsløsningene er forvirrende. Du kan faktisk kjøpe Soundcloud Go – og få reklame for Soundcloud Pro. Jeg tror ikke mange forstår forskjellen mellom de to tjenestene. Det er ikke uvanlig at man betaler for det ene, men mener å kjøpe det andre.
Soundcloud Go er å betale for å høre på musikk à la Spotifys abonnementsløsning, mens Soundcloud Pro er for brukere som ønsker å laste opp mye innhold, altså for å få ubegrenset plass.
Selv om tjenesten vil fortsette å være tilgjengelig for å bygge opp nye talenter, så vil sannsynligvis brukerne forsvinne fordi den gir en veldig rotete brukeropplevelse
Uansett skadet
Soundcloud har i dag rundt 100 000 brukere. Mas er ikke i tvil om at det vil synke, mye.
– Selv om tjenesten vil fortsette å være tilgjengelig for å bygge opp nye talenter, så vil sannsynligvis brukerne forsvinne fordi den gir en veldig rotete brukeropplevelse. Noen sanger kan du høre hele av, mens andre må du betale for. Noe av musikken er ikke en gang åpen for betaling, ettersom den er begrenset av utrullingen på abonnementsløsningen. Jeg synes det er synd, men Soundcloud vil dø, etter hvert, og om den skulle overleve vil det være en ”skadet” tjeneste.
– Er det noe alternativ på vei?
– Nei. Plateselskapene har gjort et neste Soundcloud umulig. De har satt Soundcloud i denne posisjonen, og presset dem ved å si: Vi vill ikke tillate plattformer å ha ulisensiert musikk. Skulle det komme noen og prøve å ta over Soundclouds plass, vil selskapene bare stenge det. En plattform som ikke har musikk fra noe major- eller indieselskap vil ikke være særlig populært. Det er ikke noe rom for ulisensiert musikk lenger.
– Vi mister et felleskap som var aksepterende og omfavnet nye talenter. Det er skikkelig trist. Nå er du nødt til å få musikken opp på Spotify, som også har et slags fellesskap. Men det er ikke det samme sosiale forumet. YouTube er den neste aktøren, slik det ser ut nå. Ingen blokkerer tjenesten, foreløpig, så mange brukere vil nok flytte over dit. Men det er ikke nødvendigvis bra, med tanke på hvor lite penger opphaverne tjener der.
Kygo hadde flaks
Hva så med musikken? Da Ballade snakket med manageren til Kygo sa han blant annet at Kygo ”brukte primært Soundcloud. Det var der han knyttet de første kontaktene. Den gangen var det slik at det var greit å legge ut remiksene. I dag har det blitt litt strengere. Sånn sett kan du si vi har hatt litt flaks. Vi hadde flaks i at det var et vindu, og at remiksene ble ganske mye spilt. Og at disse musikkbloggene begynte å skrive om det.”
Det har med andre ord blitt vanskeligere å ha denne typen flaks, og kanskje kan vi ikke få en ny Kygo. Men hva med sjangeren? Hvor viktig har egentlig Soundcloud vært for EDM?
– Når det gjelder EDM-sjangeren og musikk for øvrig har Soundcloud og andre bruker-genererte Internettplattformer vært særlig betydningsfull for musikk som baserer seg på rettighetsbelagt materiale, altså musikk som inkluderer samples av allerede eksisterende musikk uten å ha søkt rettigheter for denne bruken, forteller førsteamanuensis Ragnhild Brøvig-Hanssen ved institutt for musikkvitenskap ved Universitet i Oslo
Lokk på sjangre
Denne musikken er ifølge Brøvig-Hanssen ikke nødvendigvis ulovlig å bruke selv om ikke samplene har blitt klarert.
– Det finnes flere unntak fra opphavsrettsloven, som for eksempel retten til å parodiere og sitere. Men disse remiksene befinner seg i en gråsone. De blir derfor sjeldent spilt på radio og er heller ikke å finne på Spotify eller iTunes. Musikken er med andre ord avhengig av brukergenererte plattformer som SoundCloud og YouTube. Dersom man hadde lagt ned alle slike plattformer ville man også lagt lokk på flere sjangere. Dette er høyst problematisk ettersom opphavsretten opprinnelig var intendert til å fremme kreative og kulturelt verdifulle kunstuttrykk – ikke å svekke dem.
Jeg vil hevde at musikk som innlemmer rettighetsbelagt materiale i noen tilfeller kan være mer originalt enn musikk som lager alt fra skratch, så å si, selv om det motsatte også ofte er tilfelle.
Filtreres bort
Hun ser flere utfordringer både for EDM og andre uttrykk, for eksempel sjangeroverskridende remikser, i tillegg til nedleggelse av plattformene. Også selve jakten på rettighetsinntekter kan være en trussel.
– Flere av disse plattformene, inkludert SoundCloud, bruker nå algoritmiske filtreringssystemer som skanner opplastet materiale for å finne rettighetsbelagte samples. Mens disse algoritmemekanismene blir mer og mer sofistikerte er det liten tvil om at svært mye verdifullt og antakelig også lovlig materiale blir filtrert bort. Disse systemene fører noe bra med seg, men det er også svært mye å kritisere ved dem.
– Vil eventuelt endringen føre til endringer i musikken også – altså kunne føre til mer originalt materiale?
– Det kommer an på hva man definerer som originalt materiale. Jeg vil hevde at musikk som innlemmer rettighetsbelagt materiale i noen tilfeller kan være mer originalt enn musikk som lager alt fra skratch, så å si, selv om det motsatte også ofte er tilfelle. Det kommer an på hvordan materialet blir brukt.
– Når det gjelder spørsmålet om en endring av SoundCloud også kan gi endringer i musikken er ikke svaret nødvendigvis ja. Det finnes flere andre brukergenererte plattformer. Men det som skjedde med hip-hop scenen på 1990-tallet, da opphavere begynte å kreve høyere summer for materialet og brakte flere samplebaserte låter for retten, er et eksempel på hvordan restriksjoner innen opphavsrett kan føre til at hele sjangere endrer sin estetiske profil. Det er generelt svært lite hip-hop i dag som belager seg på rettighetsbelagte samples, og dersom de gjør det er disse samplene stort sett klarert.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.