Hopp til innhald
Bergen Filharmoniske Orkester

(Foto: Steve J. Sherman)

Pensjon og publikum som utfordring

Engerutvalget reiser viktige problemstillinger, men har kanskje ikke god nok oversikt over orkestrenes formidlingsarbeid, mener Trond Okkelmo i NTO.

Denne våren vil en rekke aktører komme med innspill til Kulturutredningen, og vi presenterer noen av synspunktene her på Ballade. Trond Okkelmo i Norsk teater og orkesterforening peker på to viktige utfordringer i orkestrenes videre arbeid.

– Er du enig i utvalgets beskrivelser av den norske kulturpolitiske situasjonen?

– For symfoniorkestrene har realøkningen siden 2005 vært 9,8 prosent. Det utgjør vel 44 millioner kroner. Hovedsakelig har økningen vært brukt til å kjøpe fri musikernes opphavsrettigheter, slik at for eksempel CD-produksjoner koster orkestrene minimalt i forhold til før. Samtidig er grunnlaget for å ta i bruk nye medieplattformer lagt. Dette vil være positivt i årene som kommer, og må også regnes som publikumsformidling.

Les også: –

– Kompensasjonen orkestrene har fått for lønns- og prisvekst er den samme som i kulturlivet for øvrig. Lønninger har økt omtrent som i resten av samfunnet, og pensjonskostnadene sliter orkestrene med på lik linje med resten av samfunnet. Enger-utvalget poengterer at økte bevilgninger har gått til lønn, men er samtidig opptatt av kunstnernes levekår. Det er også orkestrene, så en svakere lønnsutvikling ville svekket musikernes levekår, og det er vel ikke en farbar vei? Men utviklingen i lønns- og pensjonskostnader bekymrer orkestrene og vil på sikt kunne innvirke negativt på den kunstneriske produksjonen.

– Er Norsk Teater- og Orkesterforening enig i utvalgets anbefalinger?

– Vårt inntrykk er at utvalget reiser viktige problemstillinger som vi gjerne er med på å diskutere, samtidig som utvalget kanskje ikke har god nok oversikt over det formidlingsarbeid orkestrene allerede driver. At publikumstallene er stabile er positivt. Ønsket om øket publikumsoppslutning deles av orkestrene. Men utvalget problematiserer ikke at kulturtilbudene i orkesterbyene har økt enormt de senere år, noe som gjør at publikum spres mer over hele kulturfeltet.

– Hva har du spesielt lagt merke til i Kulturutredningen, og hvordan vil dere følge opp det utvalget nå har levert?

– Utvalget er opptatt av at nye norsk verk skal spilles, en velkjent problemstilling tiår tilbake. Dette synet deler orkestrene selv om balanseringen mellom publikumsoppslutning og nye verker er krevende. Orkestrene vil i 2014 i felleskap gjøre en ekstra innsats for å fremme interessen og profileringen av norsk samtidsmusikk.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Illustrasjon kvinner

Få resultater i Sverige?

– Vi har en regjering som ikke prioriterer spørsmålet om likestilling, mener styreleder i svenske KVAST, Stina Lyles.

Linda Dyrnes

Hva skal skje med kompetansenettverkene?

Kompetansenettverk- og sentre er omtalt i Kulturutredningen 2014, men det gis ingen tydelige signaler om veien videre, sier Linda Dyrnes...

Tore Flesjø er daglig leder i Norsk jazzforum

Sats på det frie feltet!

Et samlet jazzmiljø mener at det frie feltet nå må gis langt større prioritet når det gjelder offentlige kulturmidler.

Christian Wadahl Uhlen, kst. daglig leder i GramArt

Etterspør tallmateriale

GramArt mener at situasjonen for deres medlemmer ikke har endret gjennom Kulturløft-perioden på annen måte enn at inntektene fra innspilt...

Operaen

Vil kutte tidligpensjon

Regjeringens forslag om å kutte tidligpensjonen i Den Norske Opera & Ballett kommer nå på høring.

Flere saker

Terje Roalkvam

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling

Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams...

Collage NRK musikksatsing

Nysatsingen NRK-scenen: Norske musikere spiller på steder som betyr noe spesielt for dem

NRKs nye musikksatsing har premiere lørdag 1. oktober. – NRK-scenen vil kunne bidra til å åpne øyne og ører for...

Karl Vestli i Tono uttrykker glede på musikkbransjens vegne etter at tysk rett har satt foten ned for en av verdens mektigste KI-aktører, i det som kan markere et historisk veiskille for både teknologi og opphavsrett.

Medietopp Karl Vestli ny direktør i TONO

Tidligere leder i Schibsted, Aftenposten og Dagens Næringsliv skal lede rettighetsorganisasjonen inn i mulighetene digitalisering og teknologi gir.