Vi opplever at utdanningsinstitusjonene ikke henger med i tiden. Det å synge i et ensemble med en sanger på hver stemmer er vel så utfordrende som å spille i en strykekvartett, skriver Nordic Voices.

Nordic Voices Foto: Fredrik Arff

Nordic Voices leser Maren Ørstaviks artikkel i Ballade, om Cecilie Welles masteroppgave om ensemblesang, og hennes konklusjoner om ensemblesangens status i dagens Norge, med stor interesse. Dette er noe vi har sett og opplevd i hele vår karriere.

Klassisk musikkutdanning er i seg selv konservativ, men vokalopplæringen kan virke som den mest konservative. Sangerens rolle i musikken følger tradisjonen fra 1800-tallet, hvor opera var enerådende og sangeren alltid var solisten alle andre måtte følge. Sangideen var ofte å få mest mulig lyd ut av stemmen for å nå ut over et stort orkester, og sangerne ble avlet opp som solister.

Musikklivet er i stadig endring. Tidligere var kanskje den klassiske musikken fredet i musikklivet, mens endringer var mer vanlig i pop, jazz og rock. Slik er det ikke i dag. Kravene til en klassisk sanger i dag er på mange måter mye bredere. Sangerne må være betydelig mer selvstendig enn før, mer fleksible, og må ha et større musikalsk overblikk, forankring og bevissthet.

De fleste profesjonelle sangere i dag må kunne lese noter på et høyt nivå, være i stand til å følge sporene av et clicktrack på øret, må forstå moderne musikalske problemstillinger samtidig som de må beherske en Puccini-arie. De må aktivt gå inn med liv og lyst i ulike stilarter for å forstå dem, og for å bære solistrollen tydeligere. For å synge i ensembler må de kunne kammermusisere med andre musikere, kunne lede og følge andre sangere, men også følge andre musikere.

Også i solistrollen inngår ensemblesang, og vi kan love at det merkes de ganger man for eksempel synger solistkvartettene i Mozarts Requiem, om en sanger ikke har trening i å forstå ensemblefunksjonen

Nordic Voices opplever at utdanningsinstitusjonene ikke henger med i tiden.

Det profesjonelle musikklivet krever i stadig større grad enn tidligere musikalsk selvstendighet, fleksibilitet og evne til kammermusikk.

Å være en sanger er ikke bare å ha en flott stemme, det er også viktig å være kammermusiker. Dette har nå blitt essensielt for å kunne leve utelukkende av sang i dagens musikkliv. Det å synge i et ensemble med en sanger på hver stemme, er vel så utfordrende som å spille i en strykekvartett. Hvorfor fremstiller ofte utdanningsinstitusjonene at det er status for fiolinister å spille i en kvartett men lavstatus for sangere å synge flere sammen?

Stemmen er det mest fleksible instrument tilgjengelig. Er det ikke merkelig at man blir opplært til å tro at den bare kan forvaltes på én forsvarlig måte, når du kan bruke stemmen din på så mange forskjellige måter? Trener du stemmen din riktig må det jo være bedre å ha en hel palett til disposisjon. Flere av oss i Nordic Voices er også frilanssolister, og opplever at de ulike måter vi bruker stemmene våre på i ensemblet, holder dem fleksible mer enn noe annet.

Vi startet Nordic Voices i 1996, fordi vi elsket ensembleformen. Når man spiller i et kammerensemble, uavhengig av instrument, må man være lydhør, men ikke være feig, følge, men også lede, og lytte nesten mer enn du lager lyd selv. Det har med timing, intonasjon, lyd, balanse å gjøre, og noen ganger er du viktigst i en frase, men i den neste har du en helt annen funksjon. Det er en musikkform som krever at du er på nett med dine medmusikanter hele tiden, og du vil aldri bli ferdig utlært, du må hele tiden jobbe med deg selv for å holde deg oppdatert.

Arbeidet med og i Nordic Voices har vært svært berikende for oss alle på så mange måter. De har utfordret oss som sangere og musikere, det har ført oss til så mange berikende møter med så mange forskjellige komponister, det har ledet oss til så mange forskjellige plasser rundt om i verden og gitt oss publikum rundt hele verden. Og, som sanger, som ofte er en ensom jobb, har det også vært flott å få lov til å dele dette og arbeidet sammen over flere år, med de samme kollegaer, og utvikle ensemblet videre sammen.

Nordic Voices styrer selv repertoaret, tolkningen, klangen og hvordan vi vil jobbe. Og vi jobber masse!

I dag er vi representert av fire agenter, i USA, i Tyskland, Sveits og Østerrike, i Japan og i Spania. Vi turnerer i hele Europa, USA, deler av Asia og har gjort mer enn 50 urfremføringer.

I 2017 hadde vi over 40 konserter med svært ulike og krevende prosjekter. Vi var Tyskland og Spania flere ganger, USA, Finland, Latvia, Østerrike, Sveits og produsert tre CDer og to singler samt tre videoer.

Vi synger selvsagt også mye i Norge. I 2018 har vi konserter på Oslo Kirkemusikkfestival, i Molde domkirke, i Slemmestad, på Festspillene i Bergen, til Hardingtonar i Norheimsund, til Risør kammermusikkfest, til Ultima, til Sandefjord og til Harstad.  Nordic Voices sin allsidighet har vist seg å være ensemblets styrke. Nordic Voices jobber langsiktig. Vi bygger vår karriere rundt dette ensemblet, bygger omdømme og legger sten på sten, år etter år. Det er dette som har vært suksesskriteriet for å vinne nye markedsandeler. Nordic Voices har en sunn, moderne og nøktern holdning til hvordan et kunstmusikkensemble skal videreutvikles i vår tid.

Vi setter vår ære i å aldri si at noe er umulig å utføre vokalt før vi har prøvd. Vi øver sammen to dager i uken hele året og forbereder oss selv nitidig på egen hånd.

Nordic Voices synger gammel musikk og vi synger den nye. Vi synger den for et kultivert publikum i Tyskland, med god kjennskap til kulturhistorie og filosofi, og vi synger den for norsk-amerikanere i lusekofter i USA som aldri har hørt overtonesang før — og vi elsker det.

Aldri kunne våre vokallærere ha forestilt seg at man både kunne frelse et publikum, leve av og nyte å synge alle disse lydene som vi gjør. Og det sammen i et ensemble.

Det er et uttrykk; Veien blir til mens du går. Det er et uttrykk som kan passe ganske godt med en freelance sangerens liv, for selv om det kan ha sin egen retning, så vet du aldri hvilken sjanse du kan få, dørene kan åpnes eller ikke, vær åpen for de mulige kontakter du tilfeldigvis møter, som kan lede en i nye retninger. Man blir rikere av hver erfaring man får.

Det som er sikkert er at hvis vi ikke utstyrer morgendagens sanger med verktøy til å ta de mulighetene som kommer deres vei, så vil deres vei bli hardere, tyngre, mer ensom og sannsynligvis kortere. Syng i ensemble!

Nordic Voices:
Tone Elisabeth Braaten
Ingrid Hanken
Ebba Rydh
Per Kristian Amundrod
Frank Havroy
Rolf Magne Asser

Publisert:

Del: