Ballades gjestejournalist Knut Schreiner forteller om låtskriverpraten han leder under Bylarm fredag.

© Knut Schreiner. Foto Magnus Stivi

Fredag 1. mars kl. 12.00 kan du bli med på en samtale mellom låtskriverne Anne Grete Preus og Fay Wildhagen om låtskriving, verktøy og formidling. Knut Schreiner er Ballades gjestejournalist og leder samtalen, som skjer på Dansens Hus i Oslo.

Låtskriverpraten blir sendt i Balladepodden, så alle som ikke er på Bylarm eller har mulighet til å få med seg arrangementet kan høre det via Balladepodden fredag ettermiddag.

Låtskriverpraten arrangeres av NOPA, interesseorganisasjon for komponister og forfattere av tekster til musikk, Bylarm og Ballade.

Den tidligere musikeren Knut Schreiner, kjent fra blant annet Turboneger, Euroboys og Kåre & the Cavemen, er i dag sosiolog og prosjektleder i Rodeo Architects i Oslo.

Her forteller han litt om hva vi får høre mer om under samtalen med Anne Grete Preus og Fay Wildhagen:

– Først og fremst er det en mulighet til å få en eksklusiv og hyggelig stund med to svært dyktige og betydningsfulle artister fra hver sin generasjon!

– Bylarm har med tiden blitt et bred arena som tar for seg de mange aspektene ved å jobbe med musikk. Fokuset har vel alltid vært på de nye artistene, men jeg vil hevde at forståelsen av musikkvirksomhet som et entreprenørskap har blitt sterkere i dette tiåret. Derfor synes jeg det er fint at NOPA retter oppmerksomhet mot det som kan sies å være selve kjernen eller essensen, som går igjen i alle tider, uansett sound og stil: gode låter og gode sangere og formidlere.

– Fay Wildhagen og Anne Grete Preus er artister som vektlegger autentisitet og integritet i sitt virke, men samtidig jobber innenfor en kommersiell bransje og musikalske tradisjoner. Hvordan de orienterer seg i dette spennet mellom kunst og underholdning, gjennom et musikalsk livsprosjekt, er spennende synes jeg, og kan si mye om hva det vil si å være populærmusikalsk artist av yrke i Norge.

– Vi lever i en tid der mange drømmer om kreative yrker, og mange forventer selvrealisering som en del av livet. Mange synes nok det er interessant å høre på mennesker som jobber med kreative ting på et så intenst, personlig nivå som låtskriving og har det som sin «dagjobb»: Hvordan ser dagen deres ut, hvordan foregår dette arbeidet som leder fram til så sterke opplevelser på lyttersiden? Samtidig gjennomgår musikkfeltet store endringer når det gjelder teknologi og former for distribusjon og lyttemåter. I hvilken grad påvirker dette hva det vil si å være låtskriver? Eller kan man snakke om et «evig» håndverk og kunstform, noen faktorer som er like til alle tider?

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige ballade.no. Per i dag er NOPA, Norsk komponistforening, Creo og Norsk musikkforleggerforening medlemmer i Foreningen Ballade.

Publisert:

Del: