Ny Musikk Oslo presenterer onsdag 18. juni to eksklusive forestillinger med akkordeonisten Frode Haltli i et svært spesielt konsertlokale, Emanuel Vigelands mausoleum på Slemdal i Oslo. Verket “IIIIII” av Rune Rebne, som er skrevet for Frode Haltli og akustikken i mausoleet, urfremføres på denne konserten. På programmet står også verker av Robert HP Platz, Magnar Åm og Hans Abrahamsen.

Frode Haltli (foto: CF Wesenberg)

Emanuel Vigeland (1875-1948), Gustav Vigelands lillebror, oppførte selv museumsbygningen i 1926, med tanke på et fremtidig museum for sine skulpturer og malerier. Senere bestemte han seg for at museet også skulle tjene som gravkammer. Alle vinduene ble murt igjen og hans aske hviler i en urne over døren. Veggene er dekket av fresker. Det 800 m2 store maleriet Vita beskriver i dramatiske og tidvis groteske scener menneskets liv fra unnfangelse til død.

Mausoleet har en særegen akustikk med lang etterklang, og Frode Haltli vil i tillegg til urframføringen som er spesialskrevet for rommet også fremføre verker som han har plukket ut med tanke på aktustikken i mausoleet.

Frode Haltli sier selv følgende om prosjektet: – For tre år siden gikk jeg inn i Emanuel Vigelands mausoleum for første gang. I det man bøyer seg og går under den lave døra med Emanuels urne over, trer man inn i et mørkt rom med en eventyrlig akustikk og groteske livs – eller kanskje man heller skal si dødsfresker på veggene. Akustikken er helt spesiell; den er helt klart uvanlig lang, men samtidig så får man ingen svømmehall- følelse i rommet, jeg synes det er mer som om man blir sugd inn i et slags vakum, og alle detaljer og nyanser i mitt spill blir snarere forsterket enn druknet i akustikken.

— Jeg gikk lenge og drømte om å spille et program i dette kanskje mest spesielle rommet i hele Oslo. Et av de første stykkene jeg tenkte på var Magnar Åms “Ved bredden av det evige sekund”. Som tittelen mer enn antyder er dette et verk som kler en god del klang. Fra verkets åpning, en enstemmig melodi, brettes nydelige klangflater og akkorder ut på en særegen Åmsk-minimalistisk måte. Opp imot dette verket har jeg plukket ut andre verker som er tilsvarende tydelige i karakterer, men som alle utnytter rommets klanglige muligheter på forskjellige måter, forklarer Haltli.

Om de øvrige stykkene på programmet, sier akkordeonisten: – Rune Rebne har komponert “IIIIII” spesielt for dette rommet, noe jeg er veldig glad for. “IIIIII” konsentrerer seg om dype klanger, dette stykket er også repetitivt, men på en veldig usentimental måte. Dessuten kan man si at rommet spiller like mye som akkordeonisten i dette verket med skeive brudd mellom stillhet og tirader. Hans Abrahamsens “Canzone” operer først og fremst i det lyse registeret, og jeg opplever at rommet gir meg helt andre ting tilbake når jeg skifter fra det dype, som i Rebnes verk, til det lyse registeret. Abrahamsen er en av mine nordiske favorittkomponister, og som en opptakt til at han nå skal skrive et verk til meg for akkordeon og strykekvartett, er det hyggelig å spille dette 70-tallsstykket som bærer i seg en naivitet som han nok ikke kunne basert sin musikk på med like stor troverdighet idag.

— Tyskeren Robert HP Platz stykke senko-hana-bi er en kort sho-studie. Med inspirasjon fra det japanske munnorgelet har Platz skapt et stillferdig stykke musikk som vil fungere som et preludium til resten av konserten, avrunder Haltli.

Frode Haltli er født i 1975, og ble under Festspillene i Bergen 2000 kåret til Rikskonsertenes Årets unge solist 2001. Hans debut-CD “Looking on Darkness” er nå ute på ECM New Series. Den inneholder verker for solo akkordeon skrevet til Frode Haltli og Maja Solveig Kjelstrup Ratkjes gagaku variations, som spilles med Vertavo strykekvartett. CDen mottok Spellemannprisen 2003 i klassen for samtidsmusikk. Frode spiller i trioen POING med Rolf-Erik Nystrøm på saxofon og Håkon Thelin på kontrabass. Frode oppptrer også i Trygve Seim Ensemble og spiler norsk folkemusikk sammen med Unni Løvlid og Vegar Vårdal i gruppa RUSK.

Billetter kan kjøpes ved inngangen fra kl. 17.30. Medlemmer av Ny Musikk går gratis, og arrangørene opplyser at det er begrenset plass pga. brannforskrifter. Derfor må billetter bestilles på forhånd, på epost andre@nymusikk.no (eventuelt på telefon 90126347), og hentes i døren senest 15 minutter før konserten. Forestillingene finner sted klokken 18 og klokken 20.

Konserten er støttet av Fond for utøvende kunstnere og Fond for lyd og bilde.

Publisert:

Del: