Vømmøl lover mye nostalgi og en god porsjon samfunnsrefs når gruppa inntar scenen lørdag 9. juni. Det er nesten 30 år siden Kristian Schravlevold (Hans Rotmo), Konrad Vømmølbakken (Hans Løkken), Peder Storvømmølvold (Geir Solheim) og Birger Skruddusvingen (Leiv Prestvik) stiftet gruppa da de holdt på å øve inn noen sanger og slåtter til en studentfest i Oslo.
Med Tande P i spissen som konferansier både fredag og lørdag, og aktiviteter både på bygdas utesteder og i folkeparken, håper den sjette Vømmølfestivalen på minst 6000 betalende i år, 500 flere enn den gamle rekorden da Carl Jularbo spilte opp til dans på midten av 1960-tallet.
— Vi i vømmølbevegelsen tror at det å kle seg ut og ha det moro på egen bekostning er en berikelse for oss som mennesker. Under samtlige festivaler har vi opplevd at folk, både unge og gamle, synger vømmøl og har det rett og slett artig, sier Johan Møkkerbakken (Kalle Garli) til Adresseavisen.
Han gleder seg aller mest til verdensrekordforsøket på dirigering av «Internasjonalen» på en Gråfergus som rygger med brukket toppstag.
Vømmøl Spelmannslag har gitt ut tre plater; «Vømmøl’n» (1974), «Vømlingen» (1975) og «Vømmølåret» (1984). Mer info finner du her.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.