Hopp til innhald
Stefan Sundström

Utenforskap i praksis

Den svenske Grammisvinneren Stefan Sundström legger musikken på is og blir sjarkfisker i Nord-Norge.

Den svenske trubadurens nye spesialitet blir rødsei, og basen hans blir en øy på Nordlandskysten.

— Jeg tar pause fra musikken i ett år. Jeg har gjort fire plater de siste årene og vil gjerne gjøre noe annet. Man må gjøre slike ting selv om man er 50 år, sier Sundström til Ballade.

Les intervju med Sundström:

Nord-Norge-entusiast
Stefan Sundström har blitt belønnet med Fred Åkerström-priser, Cornelis-priser, Taube-priser og Bellmanpriser i sitt hjemland, og han har også en Grammis, en svensk Spellemann. En av de store bærerne av svensk og skandinaviske visetradisjon har til stadighet snakket om sitt forhold til Nord- Norge.

I dokumentarfilmen «Da pappa kom hem», der Sundström reiser til Tromsø med Jack Vreeswijk for å lete i sporene etter pappa Cornelis, ser vi dem hoppe av toget ved Saltfjellet for å haike videre nordover. Siden har han turnert i Nord-Norge på steder som Alta, Hammerfest og Kautokeino.

Agurker og rødsei
Sundström har skrevet flere bøker, og hans siste, «Stefans lille gröna – en handbok i utanförskap», handler om selvberging, hagedyrking og fiske. I Sverige har han laget en slags rakfisk av mort, det neste året blir spesialiteten rødsei.

— Jeg har vært i fiskebåt før, og det er et element av romantikk i det. Det er som å dyrke hagen, men man kan ikke bli 100 % selvberget, sier sverigeflyktningen.

— Hva slags betydning vil et års pause ha å si for musikkarrieren din?

— Det vet jeg ikke. Jeg tror at folk ikke glemmer en på ett år. Jeg tror ikke det er noen fare. Jeg skiter egentlig i det. Jeg har spilt i 25 år og det går sikkert bra.

— Forventer du å finne noen karakterer du kan bruke som materiale i eventuelle nye låter?

Ledige stillinger

— Det har jeg faktisk på gang allerede, sier Sundström.

Før sjarkfiskertilværelsen tar til for alvor spiller Sundström seg nordover med start i Oslo. Support er Æ, som slipper sin fjerde skive, dobbeltalbumet «Udyrbarmark: Alfatalismanisk/Omegalomantras» den 16. september:

27.09: Rockefeller, Oslo
28.09: Buddy Scene, Drammen
29.09: Dokkhuset, Trondheim
30.09: Mosjøen
01.10: Grønsvik Kystfort, Stokkvågen

Ledige stillinger

Relaterte saker

Stefan Sundström

– Ingen singer-songwriter!

Stefan Sundström er familiemann som lever i kunstnermyten. Rural romantiker og «krogelskende» urbanist. Besk karikaturtegner. Han spiller gjerne utadvendt og...

Arve Henriksen

Punkt lufter ut

I dag starter Punktfestivalen. Det blir foreløpig den siste der Jan Bang og Erik Honoré setter sammen programmet.

Flere saker

Nicholas Sillitoe i sitt hjem, ved piano; hans «happy place»

From England with love

Du har kanskje ikke fått med deg navnet Nicholas Sillitoe før, men du har sikkert hørt noe av film- eller...

Kai Robøle

Musikkvalget 2021: Forleggeren etterlyser næringsforståelse på toppen

Politikken i koronaårene har tidvis manglet kompetanse om et komplekst felt. Slik svarer en erfaren musikkforlegger i vår valg-serie.

Preben von der Lippe Foto: Kulturrådet

Mål om profesjonelle honorarer

Kulturrådet: Forventer honorarer i tråd med avtaler, men har ikke en rolle «som direkte kan påvirke forhandlingen mellom oppdragsgivere og...