Martin Bjørnersen er en av Norges mest profilerte hip hop-kjennere, og skriver om i sjangeren i bl.a. Natt & Dag og spesialistbladet King Size. Nå reagerer han kraftig på at Spellemannkomiteen har lagt til en plate i hip hop-kategorien, og velger å tre ut av juryen i protest.
— Min stemme blir ikke hørt, sier den 26 år gamle skribenten. Han uttaler videre til Dagsavisens journalist: – Hva er poenget med en fagjury for hip hop når Spellemann-komiteen legger til de platene de vil?
Det var Spellemannkomite-medlem Andreas Gilhuus som overfor Ballade allerede 14. januar røpte at komiteen i år hadde valgt å føye til en plate på listen over de nominerte i hip hop-kategorien. «Vi i komiteen mener at juryen har utelatt en skive som burde vært med, og føyd til denne som et supplement», sa Gilhuus. Det er denne tilsidesettingen av fagjuryen – som for øvrig er helt legitim i forhold til Spellemannprisens eget reglement – som Bjørnersen nå reagerer på.
— I komiteen sitter det folk som Jørn Hoel, Audun Tylden og Charlo Halvorsen, og de er sikkert kompetente på sine felt, men de vet ikke mer om hip hop enn meg! Og de føler seg kvalifisert til å overprøve fagjuryen? spør Bjørnersen retorisk i dagens utgave av Dagsavisen.
Også det Fiskvik har kalt en «sikkerhetsventil» i den endelige kåringen av vinnere (der en såkalt «storjury» av samtlige 35 jurymedlemmer i de syv klassene for populærmusikk, bes om å rangere sine favoritter innen såpass forskjellige kategorier som hip hop, blues og elektronika), har vakt Bjørnersens irritasjon.
— At 40-årige bluesjournalister i distriktsaviser skal ha noe å si for hvem som vinner hip hop, er like meningsløst som at min stemme skal telle i blues-klassen.
Bjørnersen mener at hans stemme som fagmann på denne måten mister sin betydning, og i verste fall ikke får noen vekt i det hele tatt.
Han kjøper heller ikke Spellemannsekretariatets argumenter om at det ville være «råttent overfor artistene» om man synliggjorde hvilke plater som representantene fra IFPI, FONO, NRK og Gramart velger å legge til.
Bjørnersen mener at dagens ordning tvert i mot kaster et mistankens lys over alle de nominerte, inkludert de tre som er plukket ut på grunn av fagjuryens egne stemmer. Han kommer derfor med følgende utfordring overfor Spellemannkomitten:
— Jeg oppfordrer Spellemannkomiteen til å respektere fagjuryen og trekke tilleggsnominasjonen for hip hop, eller i det minste informere om hvilken artist det gjelder.
Han legger ellers til:
— Jeg synes dette er trist for Spellemannprisen. Det er tross alt bra at det fins en slik pris, og de har tidligere tatt til seg kritikk og blant annet opprettet nettopp hip hop-kategorien. Men i mine øyne mister de troverdigheten de har bygd opp.
Bjørnersen informerte Spellemannprisens sekretariat om sin beslutning onsdag ettermiddag. Så vidt Ballade kjenner til, er dette bare andre gang i historien om Spellemannsprisen at et jurymedlemm velger å trekke seg i protest. Den gang gjaldt protesten kvaliteten på de nominerte i kategorien Beste Kvinelige Artist.
Sæmund Fiskvik sier i en kort kommentar til Dagsavisen:
— Det er synd han trekker seg, men jeg må si det er dårlig begrunnet.

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.