Cool Cats: Gravskjending av Per Kristian Olsen
– Norsk Rocks Historie ble av Per Kristian Olsen proklamert som serien som skulle gi norsk rock oppreisning etter mange år i unåde. Flott, Olsen! Vi er så beæret! Tenk at du må bruke hele NRKs TV-tyngde til å velte gravstøtten vår for å få det til. Takk for nydelig oppreisning, skriver The Cool Cats, og legger til: – Kan ikke noen ansvarlige i NRK sjekke fakta og komme på banen snart?
Av The Cool Cats
Denne mannen er utrolig!
I stedet for å fortelle hva som skjedde i norsk rock fra 1963 til 1967, lager Olsen et TV-program der han ene og alene hyller sitt The Pussycats. Over 23 minutter om dem; fem minutter om andre. Tell selv, Per Kristian! Det var vi nødt til etter å ha sett programmet. Vi kunne ikke tro våre egne øyne og ører. The Beatnicks og The Cool Cats blir ikke omtalt på noen måte; og The Vanguards blir harsellert med etter noter. Alt dette for å kunne hylle The Pussycats til skyer de aldri var i nærheten av.
Når så kritikken kommer, besvarer Olsen den med å rakke ytterligere ned på oss i The Cool Cats. I sin artikkel i går i Ballade har han nye oppfinnsomme vrier og beskyldninger. Og han tillegger oss underforståtte meninger vi overhodet ikke har.
Sorry, Per Kristian, men alt står på linjene i våre innlegg, det står ingenting imellom. Og vi har absolutt ingen agenda. Det eneste vi vil få fram er at du har forfalsket historien om norsk rock ’63-’67, og det bare for egen vinnings skyld, ikke engang for noe journalistisk eller edelt formål.
TV-serien har hittil stort sett hatt en fornuftig mal: Å finne fram til de 4-5-6 største i hver periode, portrettere dem, og så krydre med noe annet i tillegg. Dette fungerte utmerket for 50-tallet, nesten helt bra i “Shadows-programmet” og ganske bra videre i serien. Spesielt var det vellykket i programmet sist søndag, rent TV-messig sett.
Hvorfor så ikke gjøre det samme for perioden ’63-’67? Nei, her skal man tråkke ned tre av de fire store, bare for å gjøre stas på den fjerde, media- og platesuksessen The Pussycats, programlederens personlige favoritter. De fleste TV-seere og avislesere har ikke opplevd sekstitallet, og må selv avgjøre hvem de skal tro på; NRK TV, eller en gjeng med gamle has-beens fra The Cool Cats. Er det fair play?
Men bare stol på oss! Olsen lyver så det renner av ham for å redde sitt eget skinn. Vi kan dokumentere hvert ord. Han har bare sine egne oppdiktede myter fra egen bok å støtte seg til, bortsett fra et betydelig statsfjersynsapparat.
Vi avsluttet The Cool Cats i 1967, og begravde bandet uten tungsinn; en fantastisk tid og noen utrolige opplevelser rikere. Siden har vi selv danset litt på graven og mimret om denne tiden, utelukkende på egen bekostning.
Norsk Rocks Historie ble av Olsen proklamert som serien som skulle gi norsk rock oppreisning etter mange år i unåde. Flott, Olsen! Vi er så beæret! Tenk at du må bruke hele NRKs TV-tyngde til å velte gravstøtten vår for å få det til. Takk for nydelig oppreisning!
Olsen skriver mye om infrastruktur i sitt siste innlegg, men har ikke anelse om hva det betyr. Vi “gikk profesjonelle” i 1963, og var det eneste norske popbandet som jobbet heltid gjennom hele perioden. Det ga håndfaste resultater; vi turnerte jevnlig i både utland og i hele Norge, bortsett fra Bergen. Og vi hadde en kraftig stigning i både honorarer og antall spillejobber: 86 jobber i ‘63; 120 jobber i ’64; 193 jobber i ’65; 200 jobber i ’66. Vi sluttet 2. sept. ’67 etter 132 spillejobber det året. Kanskje kunne vi spille også? Hvem vet? I hvert fall ikke TV-publikum.
Det eneste The Cool Cats aldri lyktes med, var å få en “schlager”, men det betydde heldigvis ikke alt den gang. Det som var og er viktigst selv idag er å gi publikum en slik opplevelse at de kommer tilbake enda flere neste gang. Det lyktes vi med i fem år. Hvordan var det med Olsens favoritter på det området? Vil han noen gang svare?
Hvorfor vi aldri kom oss til Bergen vet vi stadig ikke. Vi har lurt mye på det. Og til den synske Olsen: det står ikke noe mellom linjene her heller, så slutt å lete. Vi er glad i både Bergen og Tromsø! Og vi likte The Pussycats, både bandet, hypen og gutta.
Vi hadde i lange perioder en god manager i Barry Matheson. Men han var ikke millionær som Sten Ekroth, og selv om Barry hadde vært millionær, tror vi ikke han hadde kjøpt publikum og listeplasseringer til The Vanguards, The Beatnicks eller oss. For tredje gang; hvor mange spillejobber hadde The Pussycats? Hvor mye folk trakk de? Hva tjente The Pussycats? Tør Olsen svare? Han vet jo svaret. Eller blir det for lite klær igjen på Keiser Per Kristian dersom han må fram med skikkelige fakta?
Vi gir snart opp! Har ikke Olsen og Esperø noen overordnede? Redaksjonen har fått alt og mer til av fakta om sekstitallet, både fra andre og fra oss. Og de har hele The Cool Cats’ spilleliste. De har bare valgt å se helt bort fra alt sammen.
NRK har laget en serie som kalles dokumentar, og som heter Norsk Rocks Historie. Er det ingen i NRK som kan stoppe Olsens forfalskninger av sekstitallet? Må han få lov å ødelegge The Cool Cats først? Alt for seertallene! Kan ikke noen ansvarlige i NRK sjekke fakta og komme på banen snart?
Vårt eneste anliggende er og blir at TV-programmet om ’63-‘67 helt har utelatt The Beatnicks og The Cool Cats, i tillegg til å latterliggjøre The Vanguards. Det er grov historieforfalskning, og det synes vi at NRK selv bør rette opp.
The Cool Cats: Erik “Titte” Foss Jensen, Ole Sørli, Erik “Fager” Fagerhøi, Erik “Guggen” Tøraasen og Paul Karlsen.
Redaksjonell note: Hvis det ikke kommer inn nye, vesentlige momenter i denne saken, anser Ballade denne delen av Norsk Rock-debatten som (foreløpig) avsluttet. Olsen, Sørli og alle andre er som vanlig hjertelig velkomne til å gripe til pennen igjen vedrørende andre sider av norsk rocks historie.
Ledige stillinger
Lydtekniker
NasjonalbiblioteketSøknadsfrist:17/11/2024
Kulturskolelærer fiolin og piano
Vestby kommune/ Vestby kulturskoleSøknadsfrist:17/11/2024
Professor i fiolin – 50%
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:01/12/2024
Professor i fiolin -100%
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:01/12/2024
Førsteamanuensis i komposisjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:01/12/2024