© Aslaug Olette Klausen

Balladepodden: Kammeropera fikk anmelder til å le så hun gråt

Maja Skanding og Judith Dybendal snakker om Future Opera under Borealis i Bergen.

Kalender

Gammal Maiden med Egil Hegerberg

05/12/2024 Kl. 19:00

Oslo

Lunsj med kultur – Operettelunsj

06/12/2024 Kl. 12:00

Oslo

Lørdagsopera

07/12/2024 Kl. 1400

Oslo

Balladepodden: En podkast for kritikk og samtale om aktuelle temaer fra norsk musikkliv.

Podkasten har denne gangen gjestet Borealis – en festival for eksperimentell musikk i Bergen. Opptaktet ble gjort umiddelbart etter forestillingen Future Opera på Cornerteateret i Bergen. Forestillingen var sammensatt av tre nyskrevne operaer (Lars Skoglund: En reise til Sri Lanka, Rebecka Sofia Ahvenniemi Opera Trailer: Beyoncé and Beyond og Øyvind Mæland grønne steintrinn) og var et samarbeid mellom Borealis og Bergen Nasjonale Opera.

Kritikerne som snakker er Maja Skanding og Judith Dybendal.

Til denne Balladepodden har vi noen presiseringer:

Anmelderne sier at to av de fire utøverne i ensemblet er kvinner. Det korrekte tallet er tre, og utøvernes navn er Jennifer Torrence (perkusjon), Vilde Sandve Alnæs (fiolin), Inga Margrete Aas (kontrabass) og Ole Martin Huser Olsen (gitar).

Sangerne i forestillingen var Elisabeth Holmertz (sopran), Lore Lixenberg (sopran) og Halvor Festervoll Melien (baryton).

Teamet bak operaene for øvrig er: Sjaron Minailo (regissør), Stephen Higgins (musikalsk leder), Annelies Van Parys (musikalsk mentor),  Gaea Schoeters (tekstmentor) og Patricia Hofstede (kostymedesign).

Skanding og Dybendal kommer i skade for å si at «Opera Trailer: Beyoncé and Beyond» har tatt utdrag fra Beyoncés tekster og fått dem oversatt til et italiensklignende språk. Det korrekte er at Beyoncés tekster bare er sitert direkte i én akt. Ut over dette har komponisten skrevet librettoen selv. Deler av teksten er altså inspirert av Beyonces sanger, og mesteparten av den fremførte librettoen består av et konstruert språk, basert på uttrykk fra italiensk og latin.

En av kritikerne sier at hun tror at komponisten har brukt materiale fra Monteverdis opera Orfeus. Det korrekte er at det operaen ikke inneholder direkte musikalske sitater fra Orfeus, men er en gjenskapt estetikk på bakgrunn av Monteverdis musikalske stil som helhet.

Andre podkaster fra BALLADEPODDEN:
Tar TONO livet av små klubber?
Maskiner i åpne landskap
Hvilken gave er best: Viser, ambient, elektropop eller rockehumor?
Hva er det med coverlåter?
Kunsten foran kunstneren – eller motsatt
Innadvendt vekkelsesmøte
Svisker i Parken
Musikkvideo spiller teater

Borealis og Bergen Nasjonale Opera
Future Opera
Komponister:
Rebecka Sofia Ahvenniemi
Lars Skoglund
Øyvind Mæland
Regi:
Sjaron Minailo

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo