Faksimile av Klassekampens Musikkmagasinet 12. august 2019, der kritiker Magnus Andersson skrev om hvordan sopran Lise Davidsen erobret Wagnerfestivalen i Bayreuth

Nominerte til årets beste kritikk

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst om teater, musikk eller dans, og vinneren kåres under Festspillene i Bergen 25. mai.

Kalender

Gammal Maiden med Egil Hegerberg

05/12/2024 Kl. 19:00

Oslo

Lunsj med kultur – Operettelunsj

06/12/2024 Kl. 12:00

Oslo

Lørdagsopera

07/12/2024 Kl. 1400

Oslo

Det er Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen (FiB) og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) som står bak Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk.

LES OGSÅ innlegg om de gode kritikerne, av Festspill-direktør Anders Beyer

De tre nominerte er:
Filip Roshauw: «Hvorfor så retro?», publisert på Periskop.no 14. november 2019
Teksten formulerer både nyanserte og engasjerte problemstillinger om et felt forfatteren har god oversikt over i et ledig og uhøytidelig språk, skriver juryen om teksten.

Hedda Fredly: «’Lumi’ er en boost for babyers selvfølelse», publisert på Periskop.no 5. november 2019
Dans for spebarn er en krevende øvelse, både for utøvere og kritikere. Denne teksten er fascinerende nær og kompetent, tilnærmingen er både grundig og åpen, skriver juryen om teksten.

Magnus Andersson: «Perfekt for Wagner», publisert i Klassekampens musikkmagasin 12. august 2019
Anmelderen formidler levende og kunnskapsrikt fra en stor begivenhet på det klassiske feltet. Forholdet mellom tekst og omtalt hendelse er nært og originalt, skriver juryen om teksten.

Utdelingen av Årets kritikk 2019/2020 vil foregå digitalt. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen mandag 25. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner.

Gjennom å invitere kritikere til å reise, ønsker Kritikerlaget, FiB og NTO å bidra til å styrke nasjonal og internasjonal offentlighet på det utøvende kunstfeltet og inspirere til god og faglig relevant kritikk.

Juryen for Årets kritikk 2019/2020 er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, med ett medlem foreslått av Festspillene i Bergen, og ett medlem foreslått av NTO. Juryen har lest kritikker publisert i norskspråklige, redigerte medier i perioden 1. mai 2019 til 1. mai 2020.

Juryen har bestått av:
– Emil Bernhardt (juryleder), musikkritiker i Morgenbladet, styremedlem i Norsk kritikerlag
– Margrete Kvalbein, dansekritiker
– Kristian Lykkeslet Strømskag, dramaturg og teatersjef ved Teatret Vårt, utnevnt av NTO
– Eystein Sandvik, musikkritiker i NRK, utnevnt av Festspillene i Bergen
– Mariken Lauvstad, dramaturg og skribent, fjorårets vinner

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo