Fra filmen Kalde mønster (Foto: Crux film)

Unge kropper som vil huske gammel dans

Oskar Helgesen (20) har dansa danser som har ligget brakk i over 100 år. Nå har gamle dansetradisjoner fra Troms satt nye spor – i snø – og på film.

Kalender

Fiolinens gullalder

26/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Knut Vaage: multiMORF remix vol 1

26/09/2020 Kl. 20:00

Vestland

Ghazal- og qawwali-kveld

26/09/2020 Kl. 18:00

Oslo

Høstlandskap

26/09/2020 Kl. 16:00

Oslo

– Bygda danser handler om å føre en tradisjon videre ved at den lever i kroppen! Om at vi har ungdom som kan de gamle dansene. Det sier regissør og koreograf Sigurd Johan Heide, som nå har gjort Troms’ gamle dansedialekter til film.
– Skjønt koreograf … med hver enkelt dansers innflytelse i tillegg, og halvannen meter snø … det er flere faktorer inn i den koreografien, ler den kunstneriske lederen over telefon. Senja, Nordkjosbotn og Stangnes er blant dansenes hjemsteder – etter at forløperne deres reist Europa rundt, gjerne over havet til norskekysten.

Scroll ned for klipp fra filmen  «Kalde mønster».

I rundt to år har unge dansere lært seg gamle polser, springere, ril, med lokal variasjon. Ungdommene kan du se i filmen «Kalde Mønster», innendørs, og utendørs, filmet ovenfra, der de danser mønstre i snøen.

Musikken til dansene – som du hører i filmen – er bygget på tradisjoner, men nylaget med små input fra nåtid.

Nå starter jobben med å få filmen med på program, både danse-, film- og; dansefilmfestivaler, rundt om i verden. Heide er også initiativtaker i danse-/scenekunstgruppa Kartellet, som tar utgangspunkt i folkemusikk og folkedans.

– Dette har vært en super opplevelse. Jeg var litt tilbakeholden i starten, visste ikke helt hva det var jeg hadde blitt med på, men det har vært en super reise! Oskar Helgesen er en av de svartkledde (noen ganger smått tynnkledde i ett lag svart ull for å bli filma i lange strekk ute i 15 minus) danserne. Han så filmen på premieren sist helg:
– Det er spesielt å få lov til å danse danser som ikke har vært dansa på over hundre år.

Tjueåringen har vært med hele veien. Allerede i femtenårsalderen meldte Oskar seg på, da han skreiv seg på ei liste på en lokal folkemusikkonsert.
– På første samling var vi bare to, kompisen min og jeg. Men så kom det flere til, da.

I Troms heter Bygda danser-prosjektet «Arktisk takt». Dansen er gjerne basert på opptak, men hundre prosent sikkerhet om akkurat hvordan de ble dansa i deres område er de ikke alltid – da har Oskar og de andre fått forslag til variasjoner.
– Og med noen motiv kan man leke litt. Som Sigurd pleier å si; så lenge du har en intensjon om å danse, blir det dans! beskriver Oskar. Du ser ham som den høyeste, med kort, mørkt hår på traileren under.

Helgesen er lærling i reiselivsbransjen, men vil gjerne ha en karriere innen folkedans i tillegg.
– Hvis jeg er god nok vil jeg gjerne ha muligheten. Pappa er også med i Kartellet, og hvis de blir gamle og udansbare, må jo noen ta over …
Han er altså sjøl vokst opp med folkemusikk og folkedans, og beskriver at mange som var med hadde noe kjennskap til det – men ikke alle.
– Arktisk takt er ferdig nå. Men dette er ikke slutten, det er begynnelsen for meg! sier Oskar.

«Vakkert og levende»
I Nordlys anmeldte journalist Anki Gerhardsen filmen – og filmmusikken med blant annet følgende:
«Musikken vider ut det som framstår som filmens kunstneriske intensjon: å trekke en linje fra historien inn i vår egen tid. Det er gripende og svært vakkert. Her er lyder som får meg til å tenke på føtter som tramper takten, hjerter med økt puls, og ung, skarp lengsel. Tilsammen blir «Kalde Mønster» en varm og levende halvtime (…)»

– Vi vil stimulere til at flere blir glad i, kanskje snuser på, de gamle dansene. De har superkule små detaljer! Og man kan se små stedsdetaljer for måter å holde på, eller i motiver i dansen, sier Heide.

Heide ville vise samspillet mellom ungdommene, både som medmennesker og dansere. Sitat fra eldre kilder og intervju om dans i Troms og områdene rundt er også med.

Musikken er laget av Benjamin Mørk, og trioen Julie Alapnes, Kristian S. Olstad og Mariann Torset.

Sigurd Heide under arbeidet med musikk og lyd til filmen (foto: privat) (Foto: privat)

 

 

 

 

 

PS: Balladeredaksjonen falt for denne humørsprederen, fingerpolka, også fra filmen:

Stillinger

Direktør

Fond for utøvende kunstnere

Markedskoordinator

Det Norske Blåseensemble (DNBE)

Forretningsutvikler

Sørf – Sørnorsk kompetansesenter for musikk

Førsteamanuensis i fløyte

Norges musikkhøgskole

Førsteamanuensis i klarinett

Norges musikkhøgskole

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev