Vil snakke om «blodpenger» til jazzfestival
Haakon Stiff Aamlid synes ikke det er greit at musikk finansieres av våpeneksport. Fredag møtte han Kongsberg Jazzfestival til debatt.
– Vi vil at vi skal snakke om det er greit at penger til kultur delvis finansieres av våpeneksport.
Det sa Haakon S. Aamlid da han møtte fetsivalsjef Kai Gustavsen i Kongsberg jazzfestival til debatt om festivalens hovedsponsor, Kongsberg Gruppen (KG).
– Jeg kaller det blodpenger, sier Aamlid. Men berømmer samtidig Kai Gustavsen for å tre inn i det som flere kalte «løvens hule», på lanseringa av magasinet Motvind på Kafé Hærverk under Bylarm, fredag kveld. Det kom etterhvert enkelte tilrop fra publikum, blant annet om moralen i å samarbeide med en våpenprodusent.
I trykksaken kritiseres Gustavsens festival når den tar i mot millioner av kroner i året fra KG. Inntil 90-tallet het KG Kongsberg Våpenfabrikk. Aamlid trakk fram at KG eksporterer til autoritære regimer, som Qatar.
Motvind har sparket i gang debatten i flere innlegg her på Ballade. De har blant annet kalt Gustavsens svar til kritikken «en ansvarsfraskrivelse».
– For oss handler det om at KG er en hjørnesteinsbedrift, og at de vil at det skal være bra tilbud i kommunen der de har mange ansatte. De er en stor leverandør av industri. De støtter lokal idrett, og de støtter [de to lokale kulturfestivalene] Glogerfestspillene og jazzfestivalen, forklarte Gustavsen fra scenen.
– Moralsk galt
KG produserer en rekke andre ting, og forsker på mye annet enn våpenteknologi. Det er deres aktiviteter i den delen av selskapet som heter Kongsberg Defense & Aerospace som Motvind er i mot.
– Norge er verdens søttende største våpeneksportør, og alle de 16 landene foran oss på den lista er land som har større befolkning enn oss. Det er moralsk galt å tjene penger på krig og konflikt, sa Aamlid.
I et av innleggene mot sponsorsamarbeidet skriver Aamlid at «en av våre største og mest historierike jazzfestivaler er sponset av våpenprodusenten. I våre øyne er dette høyst problematisk, og vi ønsker å kultivere en debatt om kulturlivets ansvar, mål og midler. Det er derfor veldig bra at saken nå får mer oppmerksomhet og at representanter fra Kongsberg Jazzfestival i tiltagende grad deltar i debatten.»
– Da må du heller jobbe med å endre norsk våpenpolitikk. Du må jobbe mot Stortinget, er Kai Gustavsens svar.
– Dette har jeg sagt hundre ganger.
Musikkjournalist Audun Vinger ledet samtalen:
– Alle vet jo at festivaler trenger lokal støtte, enten det dreier seg om lokalt næringsliv eller å ha med seg lokalbefolkningen, påpekte Vinger.
Han ville vite hva Motvind egentlig krever av artistene:
– Skal man shame dem fra å spille på en festival som er avhengig av disse pengene? Skal de boikotte å spille på festivalen?
– Nei, det er helt opp til hver enkelt artist. Vi vil bare at de, og alle, alle her i salen, skal være bevisste på at vi er en av verdens største våpeneksportører. Vi må snakke om dette, og vi har mye å snakke om framover, svarte Aamlid.
Brudd gjør inntrykk
Jazzfestivalens samarbeid med studentfestivalen Serendip har opphørt som følge av sponsorsamarbeidet med KG.
På spørsmål om Gustavsen blir bekymret av kritikken, og om han frykter det gir festivalen hans et dårlig stempel, svarte han et ubetinget ja:
– Selvfølgelig. Det er veldig dumt. Det gjør inntrykk.
Ifølge Gustavsen er sponsoratet fra KG verdt flere millioner kroner i året (når man ser på samlet verdi av både friske penger og på andre sider av samarbeidet, som billetter solgt til sponsoren), og skal være et av musikk-Norges største.
KG: – Synd at Motvind undergraver
Ronny Lie er kommunikasjonssjef i KG. Han var ikke til stede på debatten, men får spørsmål fra Ballade: Hvordan stiller dere dere til karakteristikkene?
– Kongsberg Gruppen er en viktig del av det norske totalforsvaret og en viktig del av landets høyteknologiske teknologiindustri. Vi har om lag 1500 underleverandører i alle norske fylker som sammen med våre ansatte bidrar med viktig kompetanseutvikling, verdiskapning og eksportinntekter til AS Norge. Den høyteknologiske kompetansen vi har utviklet innenfor forsvarsvirksomheten har også stor sivil anvendelse. Det er bred politisk enighet om at Norge skal ha en kompetent forsvarsindustri i verdensklasse, skriver Lie i en epost.
– Vi respekter at Motvind har et annet syn men synes det er synd at de bevisst forsøker å undergrave festivalen samtidig som de bygger opp eget arrangement. Det er norske myndigheter som regulerer eksport av forsvarsmateriell, ikke Kongsberg Jazzfestival.
– Eksporterer dere våpen til Qatar?
– Kongsberg Gruppen har inngått en samarbeidsavtale med Qatar om langsiktige utviklingsprogrammer for teknologi innen forsvar, maritim industri og digitalisering. Vi har ikke eksportert våpen til Qatar.
Motvind mener blant annet at Norge ikke kan ha kontroll på våpen fra Kongsberg når de selges til Midt-Østen. Lie sier imidlertid at de følger «et av verdens strengeste regelverk for eksport av forsvarsprodukter»:
– KG forholder seg til enhver tid gjeldende regelverk vedtatt av Stortinget. All eksport av forsvarsprodukter krever tillatelse av Utenriksdepartementet. Det norske eksportkontrollregimet regulerer strengt at norsk forsvarseksport ikke skal kunne bidra til brudd på humanitærretten og det er oss bekjent ingen indikasjoner på at dette har skjedd.
Norsk jazzforums Gry Bråtømyr var også invitert, og kommenterte debatten med at «dere har rett begge to».
– Men dere må lage støy inn på Stortinget hvis dere vil endre norsk regelverk for våpen. Det hjelper jeg gjerne til med, sa Bråtømyr til Motvind.
Motvind og deres nye kultur- og samfunnstidsskrift kan du lese om her.
Kongsberg Jazzfestival omtaler sponsorsamarbeidet med KG her.
NRK er blant dem som har skrevet om norske våpen og KGs avtale med Qatar.
PS Det kan være greit å opplyse om at panelet ikke drakk alkohol under debatten. Flaska som vises, er med alkoholfritt øl.
Ledige stillinger
Prosjektansvarlig
MusikkforleggerneSøknadsfrist:27/01/2025
Ultima søker kreativ markedsfører og digital innholdsprodusent
Ultima Oslo Contemporary Music FestivalSøknadsfrist:25/01/2025
Professor/ førsteamanuensis i musikkterapi
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:09/02/2025
Prosjektleder musikk og arbeidsliv
Institutt for musikkvitenskap - UiOSøknadsfrist:22/01/2025