Erica Berthelsen (Foto: asamaria.com)

Samlet kontorjobben

– Et utømmelig marked for mer informasjon, sier initiativtakeren til Kontordagen for artister, musikere og låtskrivere.

Kalender

Midt i november var hele Kulturhuset satt av til kontorarbeid for 200 musikere, artister og låtskrivere, en hel dag. Kontordagen var et samarbeid mellom MFO, MØST, NOPA, GramArt og by:Larm.

– Vi ville samle alle enkeltkursene de ulike organisasjonene gjør i løpet av et år. Målet var skape en felles arena i en komprimert dag der musikere og låtskrivere kunne konsentrere seg kun om kontorjobb-biten av virket, sier initiativtaker og avtroppende informasjonsansvarlig Erica Berthelsen i MFO.

– Den kontorbiten kommer kanskje brått på noen?

– Jeg tror det har bedret seg litt for de som tar utdannelse nå. De fleste institusjonene som utdanner utøvende musikere har fått entreprenørskap på pensum. Så den yngre generasjonen er nok forberedt på at kontordager er del av det å være utøver og låtskriver. Men mange er også selvlært, svarer hun.

Felles utfordringer
Alle organisasjonene har egne kurs for medlemmene om kontor-emner i løpet av året. Mange av temaene og utfordringene som opptar medlemmene er imidlertid felles, og kontordagen kunne by på emner som:

#penger
Hvordan kan jeg drifte mitt foretak på en bedre og mer lønnsom måte?
#gjørejobbensjøl
Trenger jeg manager, musikkforlag eller plateselskap?
#dealornodeal
Hva bør jeg vokte meg for ved kontraktsinngåelser?
#bokettersyn
Hvordan kan jeg føre mitt eget regnskap på en sikker og effektiv måte, og når bør jeg søke hjelp gjennom regnskapsfører?
#NAV
Hvilke trygderettigheter har jeg som selvstendig næringsdrivende?
#pengerutavvindueteller?
Bør jeg tegne tilleggsforsikring i tilfelle jeg blir langtidssyk?
#pensjonist
Hva vil min pensjon bli, og hva kan jeg gjøre for å bedre pensjonisttilværelsen min?

Berthelsens erfaring er at det i alle disse sakene er et utømmelig marked for mer informasjon, uavhengig av kursdeltakernes forhåndskunnskap.

Færre på bransjefestival
Samtidig opplever hun at selv om det er jevnt, høyt oppmøte på enkeltkursene innenfor de fleste av emnene, er det sjelden særlig rift om plassen når det blir arrangert møter med fagpersoner under bransjefestivaler eller liknende arrangement.

– Jeg har fått en følelse av at under festivaler er musikerne opptatt av at de skal spille. Da orker de ikke tenke på bilag, regnskap og alle de andre tingene. Jeg var likevel litt nervøs for om det faktisk ville komme folk når vi samlet kursene slik. Men det ble et godt oppmøte, og kanskje er det et tegn på at ingen blir utlært.

En annen forklaring på oppmøtet av musikere denne dagen, sammenliknet med oppmøtet ved bransjefestivaler, kan ha vært at dagen var gratis for medlemmene i de ulike organisasjonene. For ikke-medlemmer kostet det kun 100 kroner, mens delegatpass på de ulike festivalene gjerne koster vesentlig mer. Den lave prisen var mulig blant annet på grunn av en rekke interne foredragsholdere fra de respektive arrangørorganisasjonene, samt at leien av lokale var hva hun kaller rimelig.

Les også: Bergens bransjebygger ser mot utlandet

Berthelsen roser MØST for selve presentasjonen av programmet, som var satt i et enkelt og klart språk. Dette tror hun kan ha medvirket til å trekke deltakere til Kulturhuset.

– Hva tenkte dere når dere satte programmet?

– Vi tenkte praktisk: Hva er det man må kunne som utøver eller låtskriver? Fra å vite hva du må gjøre for å passe på rettighetene dine i forhold til opphavsrett og til bilag og fradrag i skattesammenheng.

– Og så hadde vi lyst til å ha noen poster som var litt inspirerende, der deltakerne skulle få lov til å tenke på det det egentlig handler om; det å lage kunst, eller musikk. Det andre kommer jo i andre rekke, som noe man bare må forholde seg til. Til forskjell til før så vet de fleste at kontoremnene er noe de må forholde seg til. Det er jo saker fra 80-tallet der noen har blitt sjokkert over å skulle betale skatt…

Les også: – Svarer på et behov i kunstfeltet

Berthelsen håper og tror at arbeidet hun i MFO, og de andre organisasjonene har gjort med å sette opp slike kurs de siste årene har bidratt til en økt bevissthet.

– Man kan jo håpe at om man har gått på fem kurs om regnskap og bilag, så har noe festet seg.

– Hva ville dere at deltakerne skulle sitte igjen med etter denne dagen?

– Det viktigste var at de skulle føle seg opplyst, og ha lært noe nytt. At de skulle ha fått noen gode tips og råd til kontorjobben, og ikke minst; inspirasjon på slutten.

Alltid viktig
Berthelsen tror ikke kontorjobben har blitt viktigere enn før, selv om næringssiden av kulturlivet får mer fokus fra politisk hold.

– Det har alltid vært superviktig. Men det har kanskje blitt enda mer fokus på det.

Siste suksess
Kontordagen skal etter planen bli en årlig konferanse. Men neste år blir det altså uten Berthelsen. Hun forlater MFO etter nyttår, for å bli frilanser. Prosjektet er med andre ord også hennes avskjed med i hvert fall denne delen av musikkbransjen.

– Det har vært veldig morsomt å få gjøre en siste suksess før man slutter. Nå har jeg jo jobbet med dette siden januar, så det føles uendelig lenge, det også. Jeg husker ikke når jeg tok kontakt med Trond (Grovane Moe i MØST red.anm) for å foreslå dette. Men jeg hadde ikke bestemt meg da for at dette skulle være punktum. Men når det av private årsaker ble slik, så er det skikkelig stas å etterlate seg en årlig kontordag.

I samme retning
Arbeidsgruppen bak dagen besto i tillegg til Berthelsen av Tove Bøygard (låtskriver, artist og styremedlem i Nopa), Anders Nielsen (kommunikasjonsansvarlig Gramart) og Trond Grovane Moe.

– Når mange drar i samme retning så får man til mye, og det kommer artistene, musikerne og låtskriverne til gode. Det at flere organisasjoner står som avsender gjør at du også kan samle folk på tvers av organisasjonstilhørighet, som gir en litt mer åpen møteplass. Det var lett for MØST å si ja til å bli med, sier Moe.

Han kan opplyse at det mandag ble klart at alle involverte parter også vil samarbeide også om Kontordagen 2018.

Linnéa E Svensson i by:Larm, som også var delansvarlig for panelene på Kontordagen kjenner seg imidlertid ikke helt igjen i beskrivelsen av at det er få artister på bransjefestivalens konferanseprogram.

– Vi har mange artister som deltagere på by:Larm. Vi har også hvert år flere paneler hvor artister deltar og har eget innhold rettet mot artister. Dette blant annet i samarbeid med deres interesse- og vederlagsorganisasjoner, skriver hun i en epost til Ballade.

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige Ballade.no. Pr i dag er NOPA, NKF, MFO og NMFF medlemmer i Foreningen Ballade.
Erica Berthelsen sitter i Ballades styre

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo