I forkant av Spellemannprisutdelingen sist lørdag ble fraværet av en egen priskategori for produsenter satt på agendaen i flere medier.
Flere artister, deriblant Thomas Dybdahl og Christel Alsos, samt Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer og Aftenpostens kommentator Cecilie Asker mente det var på høy tid at produsentene fikk sin egen kategori.
— Å få en teknisk-faglig del inn i prisutdelingen vil gagne hele institusjonen Spellemann, sa Alsos til nrk.no.
Les også: [link id=66633 title=»Ønsker produsent-Spellemann«]
Fra år til år
Men at det skulle deles ut produsent-Spellemann for 2010, til eksil-duoen Stargate, ble bestemt av Spellemannkomiteen allerede i desember i fjor.
— Hvorfor ikke gå ut med dette i debatten på forhånd?
— Det har ikke vært vanlig å annonsere om det skal dele ut en hederspris, og hvem som skal få den. Reglementet definerer de faste kategoriene fra år til år. I reglementet ligger det også en mulighet for styret til å dele ut hederspris og bransjepriser – herunder produsentpris. Av og til blir de delt ut, av og til ikke, sier Hildegunn Olsbø, prosjektleder i Spellemannprisen.
Her er [link id=66639 title=»Spellemannvinnerne for 2010«]
Ligger der som mulighet
Yngve Sætre mottok produsent-Spellemann i fjor som deles ut under paraplykategorien “bransjepris” som ikke opererer med nominerte. Prisen er altså delt ut to år på rad, men det er ikke bestemt om den skal etableres som fast kategori med ordinær nominasjonsprosess.
— En egen jury har gått gjennom alle produsentene og bestemt at prisen skal deles ut og hvem som skal ha den. Hvis det hadde vært nominasjoner ville det blitt offentliggjort på forhånd. Så langt har det ligget som en mulighet i reglementet, men det er mange som har ønsket at den skal bli delt ut årlig og det blir helt sikkert et spørsmål om dette når det skal lages et reglement for 2011, sier Olsbø.
— Bedre å diskutere
Men ville ikke en vanlig prisutdeling, der nominerte offentliggjøres på forhånd, i større grad være med på å skape bevissthet og oppmerksomhet om produsentrollen slik bransjen selv ønsker? Styreleder i Spellemann Marte Thorsby er ikke sikker på om produsentkategorien egner seg til dette.
— I de andre kategoriene avgjøres vinnerne av jurymedlemmer som ikke kjenner hverandre, og som stemmer hver for seg. I popkategorien, for eksempel, har alle jurymedlemmene spesiell popkompetanse. Produsentkategorien er spesiell, de jobber på tvers av alle sjangere. Da er det bedre å sette ned en jury som kan diskutere seg frem til en vinner.
Thorsby mener det er helt på sin plass at produsentene har sin egen Spellemann.
— Nå har vi gitt pris til produsenter to år på rad. Det viser at vi i Spellemann vil vie dem oppmerksomhet, og synliggjøre hvor viktig deres rolle er. Vi kommer til å dele ut flere Spellemenn i denne kategorien, men jeg kan ikke garantere at det skjer hvert år.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.