— Det er mange musikere som bruker laptop som et verktøy for både komponering, lyddesign og som et live-instrument, og vi mener tiden er moden for å gi disse et tilbud, sier Audun Molde, faglig leder ved Musikerutdanningen.
— Vi har de siste årene fått flere spørsmål om dette, og som en utøvende utdanning i populærmusikk ønsker vi å være innovative også på dette feltet.
Studentene må kvalifisere seg innen gehør og musikkteori som alle andre, og de må kunne delta i grupper. De vil få individuelle timer på laptop, kunne delta i gruppetimer med keyboardister, og de vil delta i samspillprosjekter med konserter og studioinnspillinger.
Det musikalske og estetiske vil være hovedfokus. De vil få skreddersydd et opplegg ut fra bakgrunn og interesse, som kan omfatte både livesampling, sound design, komposisjon og programmering. Studenter kan søke om de bruker PC eller Mac. Programvaren kan være både Ableton Live, ProTools, Cubase og Nuendo. På andreåret vil de også kunne fordype seg i musikkteknologi og låtskriving som egne fag.
Arve Furset, som underviser i tangentinstrumenter på NISS, vil være lærer for disse studentene. Han er også utøvende musiker/produsent/komponist med eget studio i Mølleparken i Oslo. Furset har 24 års erfaring med bruk av data i musikalsk sammenheng i ulike fora som f eks NRK, turneer i inn- og utland, samt selvfølgelig i sitt eget studio.
— Så vidt jeg vet er det ingen andre skoler som tilbyr noe tilsvarende, sier Furset, som gleder seg over å kunne utvikle et lite pionérarbeid i musikkundervisning til høsten.
— Det skal bli spennende å møte studenter som kanskje blir noe annerledes virtuoser enn pianistene/keyboardistene jeg nå underviser. Ikke 10 – men 2-fingers virtuoser som kan bli eksperter i lydforming og sampling og ”knotting”!

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.