© Unsplash / CC

Block til block

Er blockchain løsningen på en mer rettferdig fordeling av godene i musikkbransjen, spør Ando Woltmann etter å ha vært på CO/POP-konferanse i Køln.

Kalender

Västanå Sessions

02/08/2024 Kl. 18:00

Hopalong AKA i bakgården på Folk

03/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Féile Oslo 2024

15/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Féile Oslo 2024 åpningskonsert

15/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Det er ikke bare ute på gatene i Køln at temperaturen nærmer seg smeltepunktet i en raptus av forsinket sommervær. Inne i auditoriet til Industrie- und Handelskammer zu Köln er det riktignok air condition, men ordvekslingen mellom sal og podium er opphetet.
Det er tysk pragmatisme og skepsis i møte med en optimistisk amerikansk entrepenør, som ikke legger to fingre i kors for å røske tak i musikkindustrien. “In the race to adopt new technologies, the music industry historically has finished just ahead of the Amish.” siterer Benji Rogers en tidligere ansatt i plateselskapet Warner. Og fortsetter: “As much as I love the quote, I can’t help but think that’s unfair to the Amish.” Selv den sindigste tysker i salen må trekke på smilebåndet.
Vidunderlige nye verden
Det høres kanskje ut som science fiction, men blockchain-teknologien kommer nok på ett eller annet vis til å påvirke våre liv. Det sies at de store bankene skjelver ved tanken. At Verdens økonomiske forum i Davos allerede har produsert et 50 siders dokument om saken. At man i nær fremtid kan stemme på landets neste regjering gjennom et tastetrykk. Også under årets CO/POP-konferanse i Køln, på et seminar arrangert av festivalsamarbeidet We Are Europe, er det viet adskillig tid til å diskutere teknologiens potensial i musikkbransjen, slik det var det under By:Larm i mars.

Ando Woltman FOto: Privat


Forklart så kort og (forhåpentligvis) enkelt som mulig: Blockchain er teknologien som allerede benyttes i den digitale valutaen bitcoins. Gjennom kryptografi gjør den det skuddsikkert å utveksle data og verdier mellom definerte mottakere og avsendere i såkalte blocker. Disse blockene kan oppdateres og endres med et felles samtykke, uten å måtte bruke et sentralisert, administrativt system.
En kasse fin vin betalt direkte til importøren? Landets neste statsminister heter…? En lang og alvorlig kontrakt på salg av et tankskip? Betale strømregningen din rett til leverandøren? Blockchain kan anvendes over alt, og vi blir ikke lenger avhengige av dyre og forsinkende mellomledd som i verste fall utnytter oss.
Mystisk nok ble blockchain utviklet av en hacker ved navn Satoshi Nakamoto, et pseudonym man fortsatt ikke har funnet opphavspersonen bak (mange har prøvd!), men som i januar 2009 lanserte de første eksemplene på kryptovaluta, bedre kjent som bitcoins. Bitcoins har siden den gang vist seg som et sikkert alternativ til vår eksisterende valuta, og blockchain har så langt aldri blitt hacket.
Dotblockchain
Benji Rogers har også full kontroll (og sin engelske advokat, Cliff Fluet, ved sin side) der oppe på talerstolen i Camphauser Saal.
Den tidligere musikeren står blant annet bak nettstedet pledgemusic.com, en såkalt fan-til-artist-platform, der fansen kan følge artistene gjennom hele den kreative prosessen og være med å bidra økonomisk. Rogers har også de siste årene jobbet med å utvikle en infrastruktur og brukervennlig modell for å benytte blockchain-teknologien i musikkbransjen, gjennom for første gang skape en global, desentralisert database for musikkrettigheter. Han er ikke alene om dette – blant flere har artisten Imogen Heap lansert mange av de samme tankene.
Benji Rogers Foto: CO/POP


Rogers peker på at dagens gjeldne praksis mildt sagt er kaotisk. Pilene for den internasjonale musikkindustrien peker faretruende nedover (globalt sett er inntektene, ifølge IFPI, nesten halvert siden 1999). I en stadig mer globalisert hverdag finnes det fortsatt ingen større, velfungerende oversikt eller database over ulike rettigheter i ulike territorier. Sanger har dessuten ofte flere komponister, utøvere, publisister og lisenseiere. Skal du som rettighetshaver registrere et verk hos den amerikanske rettighetsorganisasjonen ASCAP (eller TONO her til lands) trenger du ikke engang å legge ved et eksemplar av selve lydfilen, noe som gjør verk vanskelig å identifisere og registrere.
Dagens gjeldne “papirmølle” fører ikke bare til utbetalinger i brunsnegle-fart på tvers av hele verden, men i verste fall at penger hoper seg opp og aldri finner sin rettmessige mottakere. I ulovlig bruk av åndsverk, som i musikkmikser eller opplastninger til feks. YouTube, taper rettighetshavere vanvittige summer.
Meta-data og en trojansk hest
Meta-data er et stikkord. Kloke hoder har lenge forsøkt å finne en løsning på hvordan all informasjonen til et musikalsk verk (komponist, forfatter, musikere, eiere etc. etc.) kan samles i en felles “levende” database tilgjengelig for alle. Korrekt, transparent og oppdatert til enhver tid. Rogers mener å ha svaret.
Ved å lage blocker, der meta-dataene er uløselig knyttet til musikken vil det ikke lenger være tvil om et verks opphav. Disse uknuselige kapslene av musikk- og meta-data vil automatisk oppdateres hvert tiende minutt, og skal endringer av data skje må alle involverte parter godkjenne disse (gjennom et tastetrykk). Blockchain har også muligheten til å opprette såkalte smart contracts, der man fordeler rettigheter og fordeling av inntekter gjennom en gjensidig avtale mellom avsenderne og mottakere. I prinsippet betyr det at de ulike rettighetshaverne kan motta sine royalties i sanntid. Og dét må jo være en forlokkende tanke?

Ved å lage blocker, der meta-dataene er uløselig knyttet til musikken vil det ikke lenger være tvil om et verks opphav

Rogers foreslår å introdusere formatet .bc (dotblockchain), på samme måte som .MP3 eller .WAV lenge har vært formatet på musikkfiler.
Det vil si at når en artist eller rettighetshaver er klar for å gjøre sitt verk tilgjengelig for verden oppretter han en .bc-fil som inneholder all data en trenger for å finne ut hvem som skal ha betalt og hvem som eier hva. Med en felles og fair trade datastandard samles disse i en global database kontrollert av artistene, plateselskapene, publisenter og musikere, som selv kan bestemme begrensninger og muligheter for sine verk. Filene vil være mulig å benytte i alle formater, fra vinyl til Spotify, men først og fremst ser Rogers på de nye formatene Viritual Reality, 360 video og AR (Augmented Reality) som en trojansk hest for blockchain-teknologien. Der det vil være enklere å adaptere den nye teknologien og gjøre den til en ny standard sammen med helt nye formater.
Fair trade-utopia?
På dette tidspunktet er salen i Køln full av ivrige hender i været. Benji Rogers’ overbevisende presentasjon er en stor tankevekker og rokker definitivt ved komplekse spørsmål, ja, selve fundamentet for en hel industri. Det er store omveltninger som må til, der alle aktører går sammen, enten frivillig eller ufrivillig. Ønsket om en fair trade-standard i musikkbransjen er for mange en urealistisk drøm
Det er fortsatt mange og sterke krefter som tjener store summer på mangel på gjennomsiktighet, på piratvirksomhet eller at pengestrømmene til rettmessige eiere sakkes ned.
Rogers selv hevder at han ikke gjør dette for pengenes del, men at han simpelthen har klekket ut ideene og at de nå er offentlige og åpne for hvem som helst å benytte seg av. Han mener at det er det globale musikksamfunnet som nå må stille seg bak dette, og at ingen private selskaper er i stand til å utrette denne game-changeren alene. Men først og fremst ser Rogers positivt på dette, som en gigantisk mulighet for musikkindustrien til å bli et mer levelig sted.
Selv gruer jeg meg allerede litt til å lese denne teksten om ti år. Teknologiske nyheter eldes fort. Noen som husker den i dag komiske skepsisen til både compact disc og internett? Om blockchain kan leve opp til sitt potensial gjenstår å se. Veien frem vil bli alt annet enn knirkefri.
Ando Woltmann
– Skribent i Morgenbladet og vokalist i King Midas

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.