John Olav Nilsen (Foto: Carl Kristian Johansen)

Forfriskende bergensere

ANMELDT: Mens fjoråret ga oss Fjorden Baby! er fokus i år mer på John Olav Nilsen & Gjengen. Torsdag spilte begge Loddefjord-bandene på Øya der John Olav forførte flest, i følge vår anmelder Leif Gjerstad.

Populærmusikk

Først ut var Fjorden Baby! som passe skjevt og sjarmerende dunket ut dub-bass og kantete gitarriff, mens frontmann Sturle Kvilekval slynget sin loddefjordbergensk ut over den glisne Øya-sletta. Ofte med et energisk utgangspunkt, men innimellom også i et mer dvelende tempo. Og hele veien med et eget uttrykk, som likevel peker bakover til gamle rockhelter som The Aller Værste. Med kantete melodier, smått surrealistiske tekster og et sceneuttrykk som balanserer et sted mellom amatørmessig spontanitet og proff nonsjalanse.
Det var også dette som sjarmerte så mange på bandets debutalbum i fjor. Men selv om Fjorden Baby! vinner stort med sin sjarme og originalitet, mangler de ennå stoff og tyngde for å nå helt ut til publikum, fra en så pass stor scene som den på Øyafestivalen torsdag. Selv om albumfavoritter som ”Radio”, ”Step Ut” og ”Karoline” overbeviste også på scenen, ble settet som helhet litt for ujevnt for å holde på interessen hele den timen konserten varte.
Sterk gjeng
Da NRKs Urørt-finale ble avgjort tidlig i år ble Fjorden Baby! stemt fram til andre plass. Med Pony The Pirate foran seg – og Loddefjordkollegene John Olav Nilsen & Gjengen på plassen rett bak.
I går var det imidlertid ikke bronse, men gull som preget konserten til John Olav og hans gjeng. Herlig uhøytidelig og slentrende forførte de tilskuerne med fengende skranglepop som peker i mange retninger, men hvor den sterke melodien hele tida står i fokus. Som vokalist har John Olav åpenbare mangler, men slik som Håkan Hellström (som også for øvrig kan være en god referanse til John Olav Nilsen & Gjengen) bruker og tøyer han stemmen til et personlig uttrykk som kjapt får lytteren til å glemme manglene.
Vinneroppskrift
Når hele gjengen i tillegg sprudler uhøytidelig og byr på musikk med både livsglede og energi, så sitter gjengen på en vinneroppskrift. På Øya manifesterte det seg blant annet i den like surrete som sjarmerende ”Det snurrar i min skalle”, ultrafengende ”Hull i himmelen” og ikke minst den nære og småskeive balladen ”Diamanter og kirsebær”.
Hvis det Yngve Sætre-produserte debutalbumet ”For sant til å være godt” (kommer om en snau måned) lever opp til det John Olav og gjengen leverte live torsdag, har vi sannelig noe godt å glede oss til!
Leif Gjerstad er frilansjournalist.
Fjorden Baby! på Myspace
John Olav Nilsen & gjengen på Myspace

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvor brenner det, Guro Furunes Pettersen og Chris Schaal?

Hvor brenner det, Guro Furunes Pettersen og Chris Schaal?

Evner bransjen å bevare en grasrot av ny kreativ musikk og bransje utenfor hovedstaden? Og hva kjennetegner egentlig en vellykket undergrunnsscene?

– Øyafestivalen må ta et oppgjør

– Øyafestivalen må ta et oppgjør

Utestedet Blå avslutter samarbeidet med Øyafestivalen i protest mot festivalens eierskap.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.

Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025

Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.

Utlysning av Egil Storbekkens musikkpris 2025

Utlysning av Egil Storbekkens musikkpris 2025

Nå kan du foreslå kandidater til Egil Storbekkens musikkpris 2025, til personer som har gjort en ekstraordinær innsats i norsk folkemusikk. Frist 20. august.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio