— Samtidsmusikk og animasjon er slettes ikke noe nytt for meg, forteller Rudi. – Dette begynte jeg og Notam med allerede i 1995. I årene fram til i dag har verkene blitt vist jevnt og trutt i hele verden, og det er fortsatt stor etterspørsel etter dem. Siden det viser seg at verkene har tålt tidens tann så godt, syntes jeg at det var naturlig å gi dem ut når det nå endelig kom et format som kan bevare lydkvaliteten, forklarer han.
For tidligere er det nettopp lydkvaliteten det har gått hardt utover når animerte samtidsmusikk-komposisjoner har blitt vist rundt omkring i verden i konserter og i undervisningssaler.
— Fram til nå har vi måttet bruke betacam-taper for å vise fram musikken og animasjonen rundt omrking i verden. Og skulle vi distribuere noe til hjemmemarkedet har det bare vært VHS som gjelder. Men dette formatet holder rett og slett ikke lydmessig. Musikken er ikke komprimert slik popmusikk for eksempel er, noe som har medført mye sus på svake partier i musiken. Skal man spille disse stykkene for eksempel i Mexico, sier det seg selv at man ikke alltid kan reise ned dit og jobbe med lyden. Da må man sende¨en tape, og dermed har man forringet lydkvaliteten. Med DVD-formatet er ikke dette lenger et problem, sier Rudi som allerede har merket en pågang fra interesserte verden over etter lanseringen av «Routine Mapping».
— Miljøet for denne typen utgivelser i Norge er mildt sagt veldig smalt. Der mine oppføringer blir fremført en gang her hjemme, fremføres den ti ganger i utlandet. Derfor er det ikke så overraskende at de fleste forespørslene i forbindelse med «Routine Mapping» kommer fra det internasjonale miljøet. Her om dagen fikk jeg en forespørsel fra en web-butikk om de kunne få kjøpe inn flere eksemplarer – de hadde allerede solgt ut de DVD-ene de hadde, og slikt er jo morsomt.
— Jeg ønsker å blande nye kunstformer og teknikk med den gamle verk-tradisjonen som går ut på å kommuniserer med mennesker – å gjennomarbeide en idé slik at den blir tilgjengelig for andre. For meg er det er viktig å fortsette å kommunisere med lytteren selv om man går nye veier og er teknisk.
Men selv om Rudi legger vekt på kommunikasjon betyr ikke det at han ønsker å gjøre musikken alt for lett fordøyelig.
— Jeg vil at musikken skal gi rom for tolkning, at den er åpen samtidig som den er tuftet på tekniske ting. Det gjenspeiler seg jo også i tittelen. «Mapping» betyr å overføre data fra ett sted til et annet, og alt det tekniske som foregår på en datamaskin er jo i bunn og grunn rutiner. Og hele utgivelsen består jo av rutiner som er «mappet». Sånn sett passer tittelen bra, og dessuten gir tittelen mange tolkningsmuligheter, slik jeg også håper musikken gjør det.
Og Rudi har ingen ting imot at ensembler og musikere tar fatt i stykkenes tolkningsmuligheter og improviserer med musikken. I konsertsammenheng er det slettes ikke uvanlig at stykket blir revet fra hverandre og satt sammen etter musikernes eget forgodt befinnende. Det synes Rudi bare er spennende.
— Man skal da ikke være så selvhøytidelig angående sin egen musikk, mener han og understreker at det ofte er her at mye spennende kan oppstå. – Jeg synes det er flott at ensembler kan blande musikken min sammen etter sitt eget hode.
«Routine Mapping» er gitt ut av Aurora, Norsk Komponistforenings plateselskap. Og at Komponistforeningen våger å gå nye veier med utgivelsene sine, setter Rudi stor pris på.
— Jeg synes det er kjekt at de også tar for seg slikt, ikke bare den type musikk som de tradisjonelt er kjent for. Og jeg tar nok ikke så alt for mye feil når jeg gjetter meg til at det kommer til å skje noe på det elektriske planet hos Aurora også i fremtiden. Mittneste prosjekt er et musikk-dataspill som jeg i disse dager er i samtaler med selskapet om.
— Et musikk-dataspill?
— Ja, et tradisjonelt dataspill som er laget med samtidsmusikk, sier Rudi og kaster seg ut i nye tidligere uprøvde prosjekter. – Jeg vet ikke om noe tilsvarende i verden i dag, i hvert fall ikke i Norge, men jeg vet at det er flere som sysler med tanken om å overføre samtidsmusikken til nye arenaer rundt omkring i verden. Men jeg gjør ikke dette for å være først ute, understreker han.
— Det viktige her er at jeg syens det er spennende og morsomt og drive med noe jeg ikke har gjort før. Å bruke kunst generelt og samtidsmusikk spesielt på en ny måte. «Routine Mapping» viser noen av de nye mulighetene som ligger i dvd-formatet. Så får vi se hva vi kan finne på med dataspillet.

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.