Ekteparet Milena Dratvova og Frantisek Veselka (Foto: NMI)

Minneord om Milena Dratvova (1944 – 2020)

Klaverprofessor Milena Dratvova gikk bort lørdag 5. desember. Her minnes tidligere kolleger og studenter ved Universitetet i Stavanger (UiS) henne.

MinneordKunstmusikk

Det var med stort vemod vi mottok nyheten om at vår tidligere klaverprofessor Milena Dratvova er gått bort. Dratvova var i over tredve år knyttet til den institusjonen som begynte som Rogaland Musikkonservatorium og i løpet av hennes tid ble til Institutt for musikk og dans ved UiS, før hun gikk av med pensjon i 2006. En lang rekke av hennes studenter har gjort musikken og klaverspillet til sitt levebrød, og fyller i dag viktige roller i norsk og internasjonalt musikkliv.

Sammen med sin mann, vår første fiolinprofessor, Frantisek Veselka, sørget hun for at Rogaland Musikkonservatorium fikk et stykke sentraleuropeisk musikkultur i sin midte, og det av edleste karat. Da de kom til Stavanger som tsjekkiske politiske flyktninger i annen halvdel av sekstitallet hadde de allerede bak seg betydelige utøverkarrierer – hver for seg, men ikke minst i fellesskap.

Parets intelligente og finslepne musisering bar fremfor alt preg av fortolkningsmessig gjennomarbeidethet, dernest av store dynamiske spenn og en usedvanlig klarhet – som gjenspeilte både konsepsjonen og musikernes oppføringspraktiske ideal. Øverst i deres musikalske verdihierarki tronte en ytterst kultivert sans for klang, formproporsjoner og uttrykksmessig balanse. Konsertene med ekteparet Dratvova/Veselka inntar en gyllen plass i Stavangers konserthistorie, på grunn av deres både sjeldne standard og utsøkte programmer. Duoens tallrike CDer med alt fra Griegs sonater til moderne klassikere og et større antall verker av norske samtidskomponister fikk øyeblikkelig status som referanseinnspillinger, og er dessuten hedret som en pionerinnsats for et lite spilt repertoar.

Som pedagog var Dratvova ærlig, åpenhjertig, bestemt og stundom direkte i formen, men samtidig kunne alle merke en bakenforliggende mildhet og ikke minst et lett bevegelig musikersinn oppe i det tidvis stramme. Hun er som lærer blitt beskrevet som befriende usentimental, hvilket ikke sto i motsetning til at hun viste spontan og overstrømmende glede og entusiasme på vegne av studentene når de lyktes. De som nøt godt av hennes instruksjon vil i tillegg til en fjellstø pianistisk kompetanse, enorm repertoarkunnskap og velbegrunnede råd om den musikalske utforming gjerne også huske henne for en særegen og uforbeholden humor – som det riktignok kunne ta litt tid å komme på bølgelengde med.

Milena Dratvova var aldri kjennetegnet av store og utvendige fakter, som verken menneske eller musiker. Desto sterkere inntrykk gjorde hennes hjertelige anerkjennelser og varme smil, som alltid satt løst, og som vi kunne stole på var oppriktige til bunns.

Tidligere kolleger og studenter minnes Milena Dratvovas mangeårige og store innsats ved UiS i dyp glede og takknemlighet.

Olaf Eggestad,
tidligere leder av klassisk fagavdeling, Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide

Nyhet! Ballades festivalguide

Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio