Hopp til innhald

Ønsker mer filmmusikk

Kulturdepartementet gir nesten én million til pilotprosjekt.

Kulturminister Anniken Huitfeldt ønsker mer ny, norsk musikk i tv- og filmproduksjoner. For å få til dette legger Huitfeldt 800 000 kroner i et pilotprosjekt som skal benyttes i år.

— Vi ønsker å stimulere til at det skapes mer musikk og mer samarbeid mellom aktørene i musikk- og filmbransjen. Det ligger et stort ubrukt potensiale i et større og mer bevisst samarbeid der filmer kan bidra til å gjøre musikken mer synlig, og omvendt, sier kulturministeren i pressemelding.

Pengene blir lagt til Fond for Lyd og Bilde som får i oppdrag å komme med forslag til hvordan ordningen kan innrettes.

Potten er opprettet i dialog med FONO, en interesseorganisasjon for plateselskaper i Norge, Produsentforeningen, som er norske film- og tv-produsenters forening, og flere komponister.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Lovly.no

Vil engasjere

Den norske tjenesten Lovly.no pusses opp, blant annet for å inspirere musikkbloggere.

Kenneth Kapstad

– Man må spille som man er

Trommenerden Kenneth Kapstad kunne gjerne øve 12 timer om dagen.

Arve Tellefsen

Sibeliuspris til Tellefsen

Hedres for finsknorsk samarbeid.

HARPA til finsk komponist

Tuomas Kantelinen ble tildelt filmmusikkprisen HARPA i Trondheim søndag.

Filmmusikksymposium

Oppfordrar til samling

Konkurransen mellom kunstnarar bør ikkje koma vegen for den felles kampen om opphavsrett og gode arbeidsvilkår, konkluderte paneldeltakarane under eit...

Flere saker

Tora Dahle Aagård Foto: Fanny Fahsing

Kvinners manglende deltagelse i norsk populærmusikk

Fanny Fahsing forklarer forskningen på feltet, og hvorfor hun intervjuet Tora Dahle Aagård.

Swank Mami.

Årets stjerneskudd på Bylarm: Swank Mami

Lørenskog-artisten Swank ble lørdag kveld hedret med anerkjennelsen Årets Stjerneskudd på by:Larm, og 500 000 kroner rikere fra Norsk Tipping....

Susanne Sundfør

Nordic Music Prize til Susanne Sundfør

Prisen ble delt ut på Sentrum Scene i Oslo under by:Larm torsdag.