Paul A. Nordal

Dreper avisene musikkbladene?

Muteks redaktør Thomas Olsson avslørte forrige måned at Muteks papirutgave fra nå av ville gå inn, grunnet manglende annonseinntekter. Mutek vil i tiden fremover kun finnes på nett. Nettmagasinet Panorama karret seg nylig opp fra dødsleiet – de vil nå satse på papirutgave. Samtidig skriver dagsavisene skriver stadig mer om musikk, og trekker til seg de få annonsekronene på markedet. Er avisene i ferd med å kvele musikkmagasinene?

Kalender

Opera Soirée

14/08/2020 Kl. 19.30

Viken

Iskald Sound + Akuvi + Eben Jr.

15/08/2020 Kl. 19:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Til Ballade sier Olsson at det nå er flere som sliter, mye på grunn av at plateselskapene ikke støtter bladene som skriver om musikken deres:

— Vi merket det veldig sterkt da de store plateselskapene begynte å slite, det gikk fra få til nesten ingen annonse-bestillinger fra de virkelig store selskapene. Skepsisen er stor, og man sparer penger, sier Olsson, som samtidig påpeker det han mener er rare prioriteringer:

— Samtidig som for eksempel Universal klager fælt over at Hip Hop/Dance-segmentet deres ikke selger nok, faller det dem ikke inn at det går ann å bruke et par annonsekroner i for eksempel Kingsize, som kjøpes av akkurat den målgruppen. I stedet bruker de ni annonse-sider på obskure Sonet-utgivelser, sukker han, og konkluderer:

— De store gutta er aldri med!

Mindre selskaper som Playground og MNV, roses av Olsson: – Disse selskapene er mye sprekere med å pushe artister, og bruker midler på å annonsere dem, mens jeg har inntrykk av at sværingene stort sett er fornøyde med annonser hos Platekompaniet. Det er tungt å være musikkblad uten backing fra de som selger musikken, mener Olsson, som samtidig poengterer at enkelte driver med skvise-taktikk for å ha markedet for seg selv:

— Det finnes enkelte cowboyer som har råd til å presse prisene på annonser så langt ned at de er umulige å leve av. Gekko Publishing, som gir ut blant annet Mute og City, kjører nesten gratis annonser for å beholde markedet, hevder Olsson, som samtidig påpeker at så langt han kjenner til, er det bare City som har vært med på prisdumpingen:

— Gekko har tydeligvis råd til å sitte med 15 millioner i gjeld og 13 millioner i negativ egenkapital, men det har ikke vi. Derfor gikk Muteks papirutgave inn foreløpig. Nå sitter vi litt på gjerdet og ser hvordan ting utvikler seg. Jeg har tro på Mutek-konseptet, men markedet er syltynt akkurat nå, det ser man på den drastiske nedgangen i annonsekroner, forteller Olsson

At dagsavisene, med sin økende mengde musikkstoff, er i ferd med å spise opp markedet til musikkbladene, tror Olsson derimot ingenting på:

— I lengden tror jeg ikke de kommer til å ta livet av musikkmagasinene, snarere tvert imot: Det har vært alt for mye avisfokus på TV-spill og fotball de siste årene, jeg tror avisenes skriverier om musikk heller kommer til å øke interessen for nisjebladene, som skriver mer utfyllende stoff, sier Olsson, som til tross for harde tider er overbevist om at musikkmagasinene kommer til å overleve – i alle fall noen av dem:

— De genre-spesifikke bladene er fremtiden for norsk musikkjournalistikk, tror Olsson, og peker på at segmenteringen i forhold til hva folk vil lese om, blir sterkere:

— Mange som er interesserte i hip hop, hater dance som pesten, så musikk som tidligere lett be forbundet med hverandre nå går hver sine veier, med sin egen nesten religiøst overbeviste følgerskare. Derfor kommer nok de mer genrebrede bladene til å slite mest, tror Olsson.

Dette er en hypotese Panorama.no-redaktør Paul A. Nordal ikke uten videre er enig i:

— Det er vel en grunn til at Muteks papirutgave har gått inn, og Kingsize har vel heller ikke verdens beste kår om dagen. De er begge strengt sjangerfokuserte. Jeg tror blader eller magasiner som kan dekke bredt; hip hop, metal, house og rock – med dybde og autoritet – har den beste sjansen til å klare seg, sier Nordal, som også mener at dagsavisenes dekning av musikk holder for mange:

— Selv om VGs såkalte «musikksatsing» stort sett består av enkle små avsnitt, som i alle fall ikke jeg vil kalle skikkelige plateanmeldelser, har både Dagbladet, Dagsavisen, Aftenposten og Bergens Tidende blitt veldig mye flinkere.

Tror du dette medfører at musikkmagasinene har blitt overflødiggjort?

— For mange dekkes nok behovet i avisene. Tabloidene har virkelig kommet seg veldig det siste året, nå kan vi se at de satser hardt, og skriver om band som ikke ville hatt mulighet til å få spalteplass tidligere. Musikkbladene kommer nok allikevel til å kunne fylle ut med stoff som går mer i dybden, spesielt når det gjelder alternativ- og undergrunnsmusikk. Panorama har flere ganger opplevd at dagsavisene har tatt opp tråden når vi har skrevet om noe; dette viser bare at de har blitt mer våkne og åpne for hva som rører seg, mener Nordal.

Nordal konstaterer allikevel at avisene er i ferd med å spise opp markedet til musikkbladene, spesielt innenfor nettmediet. Til tross for at Panorama en stund hadde kniven på strupen, har de nå klart å komme deg på bena igjen ved hjelp av en gunstig webhosting-avtale med Infotek/Pluto.

Panorama har nå konkrete planer og samarbeidspartnere som ønsker å skape an papirutgave av den snart åtte år gamle nettavisen. Nordal vil ikke si noe om hvem Panoramas nye samarbeidspartnere er, men kan avsløre at de ikke tilhører musikkbransjen, men mediasektoren:

— Panorama opplevde tidlig i prosessen at det var mange som ville kjøpe oss opp, og at bannerannonsene ble sett på som god reklame for kommersielle aktører som ville vise seg frem. Nå har alt snudd, man får mindre og mindre for en bannerannonse, og da blir det håpløst å overleve bare på nett. Etter IT-krakket i 2000 ble investorene mer forsiktige, og nettbrukerne mer rutinerte. Siden den gangen har det bare gått en vei med nettmagasiner generelt, og det er nedover, forteller Nordal:

— Jeg forstår investorenes skepsis. Selv skyr jeg nett-reklame som pesten når jeg er på andre sider, fordi det er så mange annonser som er irrelevante og uspennende. Jeg går ut fra at det er mange som tenker og surfer på samme måten – og derfor mener jeg at kombinasjonen nett/papir er den mest levedyktige, avslutter Nordal.

Synspunkter? Innlegg? Har du en stemme som bør bli hørt i denne denne saken? Ta kontakt med Ballade!

Stillinger

Kantor/ organist

Kongsberg kirkelige fellesråd

Orkesterbibliotekar

Oslo-Filharmonien

Kantor/ kyrkjemusikar

Gloppen kyrkjelege fellesråd

Produsent

Riddu Riddu Festivála

Produsent

Kulturfabrikken Sortland KF

Programsjef

Bodø2024 IKS

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev