7. november delte Fond for utøvende kunstnere igjen priskroner til utøvere som “på en fortjenstefull måte har medvirket på grammofoninnspillinger eller i sceniske forestillinger”. Åtte musikere/grupper fikk pris, og i tillegg ble det gitt priser til to sceneutøvere, én danser og én skuespiller. Selve hovedprisen gikk i år til Inger Lise Rypdal, som har vært aktiv som artist i nærmere 40 år.

Inger Lise Rypdal, Trond Giske (Foto: FFUK)

Rolf Gammleng-prisen gis til kunstnere som over tid har gjort en ”fortjenstfull innsats ved grammofon-innspillinger eller i sceniske forestillinger”. Fond for utøvende kunstneres styre, som etter eget utsagn selv består av seks musikkyndige personer, få i tillegg inn forslag fra Musikernes Fellesorganisasjon, Gramart, FONO, Ifpi, Norske Dansekunstnere og Norsk Skuespillerforbund. På den måten blir prisen en anerkjennelse fra det mest respekterte (og fryktede!) publikum; ens egne kollegaer og samarbeidspartnere, heter det.

Prisen ble i år delt på 10 forskjellige prisvinnere, med kr 40.000 til veteranpris-vinneren, og kr 30.000 til hver av de øvrige. Åtte musikere/grupper fikk pris, og i tillegg ble det som nevnt itt pris til to sceneutøvere, én danser og én skuespiller – etter forslag fra henholdsvis Norske Dansekunstnere og Norsk Skuespillerforbund.
Her er juryens egne begrunnelser for årets priser, hentet fra nettsidene til FFUK:

Veteranprisen – Inger Lise Rypdal


Inger Lise Rypdal startet sin profesjonelle karriere på 60-tallet, da det var opprør, blomster, kjærlighet og musikk. Hennes ”Fru Johnsen” – om alenemoren i en bygd med mye dobbeltmoral – ble en landeplage og en klassiker. ”Romeo og Julie ” var en annen hit fra den unge Inger Lise. Men hun begynte med soul-musikk sammen med Geir Wentzel, og det er en musikkform hun ofte har kommet tilbake til, blant annet med bandet Chipahua, hvor noen av de beste norske vokal- og musikerkrefter var samlet på ett brett.
Inger Lise Rypdal har hatt stor suksess som skuespiller og musikal-artist, hennes Piaf-forestilling går inn i historien som en av de beste, og Prøysen-tolkninger har hun også gjort mange av. Film er heller ikke et ukjent medium for årets prisvinner, hun har hatt store roller i hele 9 spillefilmer.Hun har holdt på som artist i snart 40 år, gitt ut 9 album under eget navn, en uhorvelig mengde album sammen med andre, og har – på grunn av kvaliteten på denne innsatsen – fått årets Veteranpris på kr. 40.000.

Jazz – John Pål Inderberg

Fond for utøvende kunstnere deler ut Rolf Gammleng-prisen for ”fortjenstfull innsats ved grammofon-innspillinger” – og i prosedyren for utvelgelse er det altså kvalitet man ser etter, ikke antall solgte plater. Men fondet legger også vekt på at ”innsatsen” må gjelde flere innspillinger, og i så måte kan man vanskelig finne noen som fortjener prisen mer enn årets jazzartist John Pål Inderberg.
Han har deltatt på et 100-talls innspillinger, med navn som New Cool Quartet, Warne Marsh, Lee Konitz, Bjørn Alterhaug, Siri Svale Band, Jan Erik Vold og Henning Sommero. Hans sopran- og barytonsax har også blitt hørt på turneer med storheter som Chet Baker, Bob Brookmeyer og Gil Evans’ i sistnevntes skandinaviske storband.
Sist, men ikke minst, har han vært en stor inspirasjonskilde og lærer for mange av våre dyktige, yngre musikere – som har hatt John Pål som lærer i improvisasjon på Jazzlinja i Trondheim.
Han er fortsatt lærer og seksjonsleder ved jazzlinja, han turnerer med Siri Svale Band og Henning Sommero og andre, han spiller fortsatt – og heldigvis  – inn nye plater med musikk som ”spenner fra inntrøndersk tradisjonsmusikk via dadaistisk freebag og humoristiske verbale innslag til avansert cooljazz” – som det heter på hans egen hjemmeside.

Rock/pop – WE

I kategorien rock er det i år et band som er kjent for sine live-acts som får prisen for sine innspillinger. Bandet WE fra Oslo, startet i 1993 med fire kamerater, og det gikk fort rykter om et live-band av høy klasse. Vennene Thomas Felberg, Geir Anders Jensen, Andreas Dons Kirkvaag og Kristian Dons Kirkvaag holder fortsatt sammen, nå med nok et bandmedlem, Jan Tariq Rahman.
De kaller sin musikk for kosmisk stoner-rock, en musikk som har skaffet dem en ihuga tilhengerskare i Norge og i Europa, og på festivaler som Roskilde, Hultsfred og Quart, for å nevne noen. Fansen finnes også blant deres egne kolleger her i Norge, som har foreslått WE til årets Rolf Gammleng-pris for sin innsats på 10 CD’er under eget navn, og 7 sammen med andre.

Åpen klasse – Silje Nergård

Enhver pris har sin Åpen klasse, for artister som ikke så lett settes i en musikalsk bås, så også med Rolf Gammleng-prisen. Om årets prisvinner i denne klassen er det sagt at hun synger jazz, – og at hun synger pop – og til tider har hennes sjanger vært et diskusjonstema. For prisutdeleren, Fond for utøvende kunstnere, er det likegyldig hvilken sjanger hun presenterer. Det som er viktig er at vi har å gjøre med en artist som helt siden hennes gjennombrudd på Molde Jazzfestival har hatt et eget uttrykk, en intensitet i en lavmælt stemme, og høy kvalitet på alt hun gjør.
Hun komponerer, hun fremfører musikk på konserter i inn- og utland, hun har spilt inn 7 egne album og medvirket på mange andres – årets prisvinner i Åpen klasse er Silje Nergård.
Klassisk – Grieg Trio
I klassen for klassiske innspillinger er det nok en gruppe som blir satt pris på i år. Grieg Trio er Norges – og kanskje verdens – ledende klavertrio. Trioen består av fiolinisten Sølve Sigerland, cellisten Ellen Margrethe Flesjø og pianisten Vebjørn Anvik.
De har siden starten i 1994 gjort flere kritikerroste innspillinger, som Brahms’ Opus 8 og Opus 87 og verker av Bloch, Martin og Schostakovitsj, og ikke minst Dvoraks samlede produksjon for klavertrio.
Grieg Trio er ivrige formidlere av samtidsmusikk, og har bestilt og fremført verker av flere norske og utenlandske komponister. Trioen har også den kunstneriske ledelsen av Stavanger Internasjonale Kammermusikkfestival.
Vise – Lars Martin Myhre
Prisen for fortjenstfull innsats ved flere viseplater, gis i år til en folkekjær artist, en beskjeden artist kan man kanskje si – som svært ofte lar andre artister være i front på scenen og i studio. Han har produsert et stort antall plater for andre artister, han har satt musikk til tekster av Arild Nyquist, Lars Klevstrand, Ingar Hovland og Odd Børresen for å nevne noen, og antall plater han har deltatt på som gitarist er mange. Han holder visa i hevd, er opptatt av ord, og så langt er alle hans innspillinger på norsk. Mannen som nevnes i samme åndedrag som Odd Børresen, og som har vært komponist, produsent, sanger og gitarist på CD-triologien som startet med Noen ganger er det all right, og som har turnert land og strand rundt med det samme repertoaret, har innimellom også spilt inn plater sammen med andre og under eget navn. Først Hysj, sammen med Palle Mikkelborg, en plate hedret med Nordisk Råds Musikkpris, og sist 10 sanger – av og med Lars Martin Myhre.


Studiomusikere – Stian Carstensen og Tom Erik Antonsen
.
En musikergruppe som sjelden blir nevnt på forsiden av coveret, men som man skjønner er viktige for resultatet når man leser den lille skriften inni, er studiomusikerne.
Det som kjennetegner disse musikerne er stor faglig dyktighet, formell kompetanse som evnen til å ”spelle rett fra bla’”, kjennskap til flere sjangere – og – må man kunne tilføye, stor omgjengelighet og tilpassningsevne.
Studiomusikerne utgjør ofte den solide stammen som kan gi solisten eller hovedartisten nødvendig støtte og løft.
Fond for utøvende kunstnere benytter hvert år anledningen til å fortelle disse musikerne hvor stor pris vi setter på dem, og hvor viktige vi anser dem for å være. Årets studiomusikere har deltatt på flere innspillinger enn noen har tid til å telle.
Prisene for scenisk virksomhet gikk til danser Terje Tjøme Mossige og skuespiller Bjørn Sundquist.
Fondets styreleder, Reidun Berg, overrakte samtlige priser, med unntak av den gjeveste prisen – Veteranprisen – som ble delt ut av statsråd Trond Giske. Æresprisen har sitt navn etter Fondets første styreleder, Rolf Gammleng, som i egenskap av forbundsleder for Norsk Musikerforbund var den som bidro sterkest til at Fond for utøvende kunstnere ble opprettet i 1957.

Her finner du en oversikt over samtlige prismotagere i fra 1982 og til 2005, og på denne siden kan du se bilder av noen av årets vinnere.

Publisert:

Del: