Bjellesauprisen ble innstiftet av FONO i 1994 og tildeles ved jevne mellomrom personer eller institusjoner som, ved å vise vei (være Bjellesau) har gjort en helt spesiell innsats for norsk musikk.
Bjellesauprisen for 2017 er tildelt lydtekniker og plateprodusent Morten Lindberg.
FONOs begrunnelse:
Lindberg har «gjennom sitt virke har etablert seg både som lydguru med internasjonalt ry og framgangsrik eier av eget studio og plateselskap.
Siden 48-åringen fra Skien startet Lindberg Lyd i 1992 har firmaet markert seg som en av de viktigste og fremste eksponentene for plateinnspillinger med sjelden god lydkvalitet. Ikke minst representert ved utgivelser på sitt eget plateselskap 2L, som siden starten i 2001 har bygget opp en katalog på over 100 utgivelser. Blant de mange som han har produsert finner vi Wolfgang Plagge, Christian Eggen, Trondheimsolistene, Grex Vocalis og Henning Sommero.
Som eksemplene viser er det fortrinnsvis norske musikere Morten Lindberg har produsert, og det er framfor alt innen klassisk musikk han har virket. I jakten på den ultimate lyden har han dessuten gjerne flyttet innspillinger ut fra studio og inn i store kirkerom. Han har i tillegg ofte omgruppert orkestermusikerne og gitt dem andre plasseringer enn hva som har vært vanlig, for å få fram de finstemte detaljene som kan løfte musikken og lyden det lille ekstra.
Det har Morten Lindberg klart med slik bravur at han er blitt nominert til den amerikanske Grammy-prisen hele 24 ganger som lydtekniker og produsent, foruten at 2L har kapret ytterligere åtte nominasjoner. Seinest i år mottok nordmannen fire nye nominasjoner, hvorav to var for «Best Surround Sound Album» og de andre to for henholdsvis «Best Engineered Album» og «Producer of the Year».
I sin profilering av 2L har Lindberg brukt slagordet «The Nordic Sound», og han har i intervjuer gitt den nordiske modellen noe av æren for sin internasjonale suksess. Han peker på at «langsiktig tankegang» preger norsk musikkbransje i større grad enn amerikanernes mer kortsiktige profittjag. I tillegg har han trukket fram et godt samarbeidsklima preget av tillit mellom komponister, utøvere og produsenter som en viktig årsak til det høye kvalitetsnivået på norske innspillinger.
Slik har Lindberg ikke bare styrket sin og selskapet 2Ls stilling internasjonalt, han har også fungert som en ambassadør for norsk musikk i utlandet og som en viktig inspirasjonskilde og entreprenør på hjemmebane.»

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.