Red. mrk.: Innlegget ble først publisert på NOPAs hjemmesider, og Ballade har fått tillatelse til å dele det.
Av Ingrid Kindem, styreleder i NOPA
NOPA mener at tiltakene som er satt i verk til nå ikke bidrar til å holde hjulene i gang. Nå må politikerne se fremover. Det er på tide med stimuleringstiltak som sørger for at vi kan skape musikk og tekst.
Under koronakrisen har vi sett hvor sårbart inntektsgrunnlaget er for våre medlemmer. Inntektene er ofte sammensatt og kan bestå av arbeidsstipend, produksjonsstøtte, konserthonorar og vederlag for bruk av åndsverk, og de ulike tiltakspakkene som har kommet fra regjeringen bør forbedres slik at de treffer denne sektoren bedre.
NOPA har nå spilt inn flere forslag til revidert nasjonalbudsjett. Disse forslagene vil legge til rette for at medlemmene våre kan jobbe og holde det musikalske mangfoldet i livet. Vi vil jobbe!
Våre forslag er derfor:
Minstefradrag for enkeltpersonforetak
NOPA foreslår å innføre minstefradrag for enkeltpersonforetak. Dagens ordning gir skattemessig ulempe kontra vanlige lønnsmottakere, hvis de fradragsberettigede kostnadene er lavere enn minstefradraget. Et minstefradrag vil ikke komme til fratrekk i pensjonsgivende inntekt, og gir derfor en pensjonsfordel fremfor fradrag av kostnader.
Opprett flere stipendmidler
Mange teatre, festivaler og ensembler har denne våren avlyst eller utsatt prosjekter der det bestilles musikk. Inntektssvikten for mange institusjoner er alvorlig, og det vil ta lang tid før de er tilbake på nivået de var på før krisen. Dette vil gi ringvirkninger langt frem i tid, og er en stor utfordring for de som skaper det viktige innholdet. For å holde produksjonen oppe, oppfordrer vi til at det settes av ekstra midler til stipender fremover. I krisetid blir også uttrykksbehovet stort og vi har sett at kunstnere er omstillingsdyktige og at nye arenaer og plattformer tas i bruk for å formilde kunst og kultur, men ingen kan leve av dugnad og utsatte oppdrag.
Vi foreslår at det opprettes flere statlige arbeidsstipender og at ordninger som Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere får tilført flere midler, for å stimulere til at det både kan skapes, produseres og utgis ny kunst. De etablerte fondsordningene kjenner feltet særdeles godt i forhold til kvalitet, sjanger og gjennomføringsevne. De har allerede etablerte fagutvalg og har oversikt over kansellerte konserter og festivaler, slik at nye tildelinger vil treffe behovene godt i overgangen til et fullt operativt kulturfelt.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.