Mer strømmeforskning

Fjorårets nybrottsarbeid er nå utvidet til et fireårig prosjekt.

Kalender

Kammermusikkonsert

27/07/2021 Kl. 19.00

Viken

Sonia Loinsworth i Tomba Emmanuelle

05/08/2021 Kl. 19.00

Oslo

Sonia Loinsworth i Tomba Emmanuelle

08/08/2021 Kl. 19.00

Oslo

Regimentets Datter av Gaetano Donizetti

11/08/2021 Kl. 19.30

Viken

Forskningsprosjektet «Sky og scene» undersøker hvordan strømmetjenester brukes under store musikkarrangement. Det startet under Øyafestivalen i fjor og blir gjentatt i år, men nå med en bredere horisont. Det som i fjor var et nybrottsarbeid med begrensede midler, er i dag blitt til et fireårig prosjekt som skal se på mange ulike sider av hvordan musikk spres, oppdages og brukes.

— Det er flere forskere involvert i dette arbeidet nå enn det var i fjor, både fra UiO og fra Telenor. Vi skal også utvide forskningsområdet til å gjelde andre arrangement enn kun Øyafestivalen – det blir mer generelt et prosjekt om hvordan livemusikk og sosiale medier fungerer sammen, sier førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Arnt Maasø.

Han er leder for prosjektet, sammen med professor i musikkvitenskap Anne Danielsen.

«Festivaleffekten»

Fjorårets forskning antydet at det norske publikum [link id=66349 title=»også i streamingalderen fortsetter å høre på album»], og viste ulike eksempler på hvordan det som skjedde på scenen i middelalderparken hang sammen med hva folk ville høre på WiMP.

Et av de mer bemerkelsesverdige funnene var hvordan interessen for Lillebjørn Nilsens sanger på WiMP toppet seg [link id=66350 title=»akkurat samtidig med at mannen sto på scenen»] i Middelalderparken. Det antyder altså at «festivaleffekten» også gjelder blant dem som ikke selv er festivaldeltakere.

— I år har vi fått utvidet tilgang til informasjon om hvordan WiMPs abonnenter bruker tjenesten. Vi får ikke bare tall fra Norge, men også fra bruken i Sverige og Danmark, noe som kan gjøre det lettere å spesifisere hva «festivaleffekten» består av, sier Maasø.

Bedre datagrunnlag

WiMP har også gjort om på måten de logger bruk av tjenesten på, slik at det blir lettere å se om brukerne hører på låter fra samme album, eller bare samme artist.

— Man kan si at vi denne gang har tilgang på data som ikke bare er av økonomisk interesse, men også mer rendyrket forskningsinteresse.

I tillegg til tall fra WiMPs logger, vil forskerne også intervjue fokusgrupper bestående av folk som var gjester på festivalen.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.
Digitale festivaler og konserter

Stillinger

Kulturskolelærer – breddeprogram musikk

Fredrikstad kommune – Kulturskolen

Kulturskolelærer – Dans/Jazzdans

Fredrikstad kommune – kulturskolen

Produsenter

Bodø2024 IKS

Kantor / Organist

Folldal Kirkelige Fellesråd

Basstrombone

Den Norske Opera & Ballett

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev