Midtsidepike i Morgenbladet

Ole-Martin Ihle om «midtsidepiker»: – Samtidsbagateller

– Morgenbladets høykulturelle profil kan være nokså parodisk, som når de bretter en samtidskomponist ut over en dobbeltside, skriver Morgenbladets musikkskribent Ole-Martin Ihle i dette svaret til musiker og komponist Maja Ratkje. Ihle innrømmer at han aldri fått så mange negative tilbakemeldinger som på denne anmeldelsen, men velger likevel å avfeie kritikken som «samtidsbagateller». – Kan hende vokser hårsårheten blant musikere proporsjonalt med tilførselen av statlige subsidier? spør han.

Kalender

Klangsalong // Repetisjon og puls

24/09/2020 Kl. 19.00

Rogaland

Fiolinens gullalder

26/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Knut Vaage: multiMORF remix vol 1

26/09/2020 Kl. 20:00

Vestland

Av Ole Martin Ihle, Morgenbladet

Av alle sakene jeg har skrevet har jeg aldri fått så mange negative tilbakemeldinger fra lesere som da jeg i en panegyrisk anmeldelse av Frode Haltlis ”Passing Images” kom i skade for å omtale Maja Solveig Kjelstrup Ratkje som ”Morgenbladets midtsidepike”, noe som fikk meg til å reagere med en viss vantro. I forrige uke fikk jeg til og med svar på tiltale fra Ratkje selv.

I en griseslakt av albumet ”Problembarn” for et par år siden, karakteriserte jeg rapperen Cast som en ”rytmedøv livsstilsmuslim” uten å motta så mye som en e-post. Og hvem vet, kan hende vokser hårsårheten blant musikere proporsjonalt med tilførselen av statlige subsidier.

Ratkje har i alle fall funnet betegnelsen lite flatterende, og reagerer særlig på dens kvinnediskriminerende konnotasjoner. I motsetning til uttrykk som pin-up og utbrettspike kan imidlertid begrepet midtsidepike, i overført betydning, også brukes om personer som er gjenstand for mye tabloid oppmerksomhet. Jeg kan forsikre Ratkje om at det var i denne betydningen jeg brukte ordet.

Faktisk var det hele ment som et stikk til Morgenbladet, hvis høykulturelle profil kan være nokså parodisk, som når de bretter en samtidskomponist ut over en dobbeltside. Hadde dette vært tilfellet med en mannlig komponist hadde jeg karakterisert ham også som ”midtsidepike” – tro det eller ei.

Ratkje mener likevel at selv ikke denne bruken av begrepet lar seg forsvare, ettersom et søk i Morgenbladets arkiver gir lite oppmuntrende resultater. Her trengs imidlertid et sammenlikningsgrunnlag. Et søk i Morgenbladets database viser nemlig at Ratkje har hele 29 treff, mens for eksempel Bertine Zetlitz bare har 14. Ratkje slår selv Britney Spears på målstreken med sine respektable 27. Ikke verst for en kvinnelig samtidskomponist.

Til slutt vil jeg beklage til de henholdsvis danske og finske komponistene Bernt Sørensen og Magnus Lindberg, som jeg kom i skade for å omtale som norske. Her burde jeg gjort bedre research. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke er særlig bevandret i samtidsmusikken, og skal heretter begrense mitt mandat til å sette merkelapper på norsk innvandrerungdom.

Ole-Martin Ihle

PS! Jeg kan informere om at Ratkje også knuser Lindberg og Sørensen som har henholdsvis 9 og 1 treff. You go girl!

Redaksjonell note: Maja Ratkjes reaksjon på Ihles anmeldelse kan interesserte lese [link id=62825 title=»nærmere her«]. Om noen av Ballades lesere ønsker å kommentere saken, er vår adresse som vanlig ballade@mic.no.

Stillinger

Markedskoordinator

Det Norske Blåseensemble (DNBE)

Forretningsutvikler

Sørf – Sørnorsk kompetansesenter for musikk

Førsteamanuensis i fløyte

Norges musikkhøgskole

Førsteamanuensis i klarinett

Norges musikkhøgskole

Kantor

Ulstein kyrkjelege fellesråd

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev