Maj Sønstevold var særlig kjent for musikken hun skrev for film, radio- og fjernsynsteater. 9. september ville den allsidige komponisten fylt 100 år. Nasjonalbiblioteket markerer jubileet med konserter og seminarer som belyse ulike sider ved hennes virke.
– Maj Sønstevold var alltid på søken etter ny kunnskap og inspirasjon. Hun hadde en musikalsk allsidighet knapt noen fra hennes generasjon kunne vise til, og kunne like gjerne komponere årets landeplage som musikk i streng modernistisk stil, sier forskningsbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket Ingrid Romarheim Haugen i en pressemelding.
Maj Sønstevold (1917 – 1996) var en av svært få kvinner som komponerte musikk for film. I løpet av sin omfattende karriere skrev hun musikk til over 25 langfilmer og et utall kortfilmer. Musikken i filmer som Trost i taklampa (1955), Toya (1956) og Støv på hjernen (1959) er fremdeles kjent for mange.
Sønstevold komponerte også musikk til flere teaterstykker, og til en mengde fjernsyns- og radioteater på 1960-, 70- og 80-tallet. Det tette samarbeidet hun hadde med sin mann, komponisten Gunnar Sønstevold, resulterte blant annet i musikken til filmen Fjolls til fjells (1957), og det enormt populære hørespillet Dickie Dick Dickens.
For konsertsalen komponerte hun gjerne for de små formater, men skrev også noen større orkesterverk. Hun var dessuten en høyt elsket og respektert pedagog, like engasjert i å undervise barn som studenter på høyt nivå.
Hele Nasjonalbibliotekets program i anledning Søndstevolds 100 års-feiring kan du lese her.

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.