Det Norske Solistkor skal til helgen opptre i New York under Lincoln Centers årlige White Light Festival. Konserten er en del av det ’The Psalms Experience’, der solistkoret samarbeider med tre andre internasjonale kammerkor.
I løpet av tre helger synger korene 36 konserter med 150 salmer skrevet av like mange komponister. Målet er å vise at 3000 år gamle tekster er relevante for oss også i dag. Initiativtakerne til prosjektet er Nederlands Kamerkoor. I tillegg deltar britiske The Tallis Scholars og amerikanske The Choir of Trinity Wall Street i prosjektet.
– Solistkoret og Nederlands Kammerkoor er medlemmer i Tenso – et nettverk for profesjonelle kammerkor i Europa. Nettverket fasiliteter samarbeid på tvers av landegrenser, og er en viktig støttespiller når vi fortsetter det internasjonale arbeidet i tiden fremover, sier daglig leder for Det Norske Solistkor, Ingvild Skaatan i en pressemelding.
The Psalms Experience hadde premiere i Nederland tidligere i høst, og skal avsluttes i Brüssel neste år. Utdrag fra prosjektet kan du oppleve med Det Norske Solistkor i Margaretakyrkan i Oslo 17. mars neste år.

– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere
Det er få band som lever ut den analoge estetikken så bokstavelig som Lommekniv. Møt ett av de spennende bandene som spiller under årets Musikkfest.

Ballade video: – Det beste vi kan være
Med Anders Buaas med Tanya Wells, Blue River, Nonne, Slug Boys, Highasakite feat. Miriam Bryant, Alan Walker og King, Maja Ratkje, Sigurd Ytre-Arne og Torstein Slåen.

– Vi vant, rett og slett! Sverre Indris Joner og "Clasicos a lo Cubano" til topps i Cubadisco 2025
Joner og orkesteret vant cubansk Grammy for sitt internasjonale samarbeid.

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim
Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser
Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".