– IFPI bør komme seg på banen
– De store plateselskapene har tilsynelatende et økende troverdighetsproblem om dagen, skriver Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen. – Om ikke IFPI-selskapene snart kommer seg på offensiven, kan det fort spre seg en oppfatning av at det nærmest er et hinder for en artist å være tilknyttet lokalavdelingene til de multinasjonale selskapene.
Av Arvid Skancke-Knutsen, redaktør, Ballade.no
Da Ballade begynte å nøste i saken med byttingen av plater, ante vi ikke hvilket omfang den skulle få – eller hvor fort fokus skulle skifte. Utgangspunktet var en henvendelse fra en promoarbeider som hadde sett seg lei på oppførselen til enkelte musikkjouralister, som nærmest sanket inn plater fra selskapene bare for å omsette dem i hui og hast – om det nå var i andre plater eller rene kioskvarer. Et døgn senere var bordet snudd. Nå var det platebransjen selv som kom i skuddlinjen, etter som stadig sterkere røster hevdet at plateselskapsansatte sto bak det aller meste av innbyttingen av nye plater.
— Det var ikke uvanlig at salgssjefer, selgere og andre ansatte fra plateselskapene byttet 3-400 plater i stereoanlegg eller fjernsyn, fortalte daglig leder i Akers Mic, Anne-Helene Wang, til oss på fredag. – Nitti prosent av varene kom fra bransjefolk, utelukkende fra de store selskapene. Jeg lurer fremdeles på hvor alle disse platene kom fra.
Det var dette som lørdag fikk Dagens Næringsliv til å skrive at denne type virksomhet minner om «handel og vandel i land som man i Norge ikke ønsker å sammenligne seg med.» Pauline van den Dool i Free Record Shop omtalte på sin side tuskhandelen som ren «mafiapraksis», og også en rekke andre aktører har kommet med svært rene ord for pengene. Antagelig er det FONO-medlem Audun Tylden som i øynene til folk flest virkelig henger bjellen på katten, når han i Ballade mandag sier: «Det er påfallende at en bransje som forventer høy moral fra sine kunder i forhold til kopiering og nedlasting fra internett, tydeligvis ikke bryr seg døyten når det gjelder hva som skjer i egne rekker.»
Vi får i det lengste håpe at Tylden ikke har rett i sitt utsagn, men frykter uansett at det er nettopp dette inntrykket som vil bli sittende, så lenge IFPI-direktørene velger å holde seg så lavt på banen. En platebransje som ønsker å vinne kundenes sympati i kampen om bl.a. internett, må selv opptre tilnærmet uklanderlig – og i hvert fall ikke på en slik måte at det skapes et inntrykk av at plater nærmest er et fritt byttemiddel i de innerste kretser, med de tap det må medføre for både artister, låtskrivere, underselskaper og moderselskapet selv.
Direktørene for de hjemlige IFPI-selskapene bør snarest mulig erklære denne formen for byttehandel for helt uakseptabel – ikke minst for å redde noe av en etterhvert nokså tynnslitt troverdighet. Og for ordens skyld: Vi snakker ikke her om det naturlige behovet både musikkskribenter og plateselskapsansatte har for å tynne litt i platesamlingen fra tid til annen, om platene nå gis bort til et godt formål, eller byttes i bruktbutikker. Her dreier det seg om en langvarig og åpenbart godt innarbeidet praksis med å veksle inn blodferske produkter fra eget firma i andre varer. Ikke minst er denne praksisen ekstremt uheldig for alle de IFPI-ansatte som sikkert har holdt sin sti ren, men som nå blir kollektivt rammet av ryktene om tvilsom moral.
Og apropos moral: I disse dager fronter popstjernen Britney Spears de multinasjonale selskapenes kamp mot gratis nedlasting av musikkfiler fra nettet. I en helsides annonse i New York Times sier den unge multimillionæren: – Ville du gå inn i en platebutikk og stjele en CD? Det er akkurat det samme når folk går inn på sine datamaskiner og stjeler vår musikk.
Annonsene er en del av en større kampanje, som kommer som en følge av at salget av CDer i USA skal ha gått ned med 7 prosent i første halvdel av 2002. Men samtidig er nok en skandale avslørt i nettopp New York: Universal Music Group, Sony Music, BMG Music Group, Warner Music Group og EMI Group er blitt idømt bøter på 67,4 millioner for kartellvirksomhet. Det dreier seg i følge svenske Expressen om et forsøk på å holde CD-prisene kunstig oppe i perioden 1995-2000, i et svært tett og ulovlig samarbeid med de tre store platekjedene Musicland Stores, Trans World Entertainment og Tower Records. Disse pengene må nå betales til i alt 43 amerikanske delstater, samtidig som de fem platekjempene også må gi fra seg gratis CDer til en verdi av 75,7 millioner dollar till offentlige institusjoner og veldedighetsorganisasjoner.
Samtidig ser vi her hjemme at IFPI-selskapene også stiller seg på sidelinjen i en sak som nettopp vedrører de nye mediene. Mens de FONO-tilknyttede selskapene går offensivt til verks og tilbyr nærmere 40 000 spor fra sitt repertoar til nedlasting mot betaling via den nye Phonofile-satsningen Musikkonline.no, virker det som om det ennå kan gå lang tid før IFPI-selskapenes lokalavdelinger kan sette i gang noe lignende. Dermed går man også foreløpig glipp av en mulighet til å benytte seg av et nyttig digitalt verktøy – som kanskje nettopp kan være et svært så fornuftig middel å sette inn i kampen mot piratkopiering og brenning av CDer. I mellomtiden får vi nøye oss med å registrere at mange små artister og plateselskap er i ferd med å skaffe seg en solid kontroll over eget materiale – og attpåtil klarer å benytte seg av Internett som en offensiv lanseringsplatform. Om ikke IFPI-selskapene snart kommer seg på offensiven, kan det fort spre seg en oppfatning av at det nærmest er et hinder for en artist å være tilknyttet lokalavdelingene til de multinasjonale selskapene.
Helt til sist lar vi ordet gå til EMI-direktør Per Eirik Johansen:
— Dette har blitt bagatellisert i media, fordi det liksom ikke er så farlig om man stjeler litt fra de rike plateselskapene. Det man glemmer, er at dette rammer artistene også. Vi er nødt til å endre holdningene, og det må vi som bransje være bevisst på.
Utsagnet er ikke noen selvkritikk etter de siste dagenes avsløringer. Men en kommentar til Dagbladet i forbindelse med kampen mot ulovlig nedlasting og kopiering av musikk.
Ledige stillinger
Rektor
Gjøvik kunst og kulturskoleSøknadsfrist:31/10/2024
Førsteamanuensis i cembalo
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:17/11/2024
Rådgiver for eksport og internasjonalisering innen kunstmusikk
Music Norway Søknadsfrist:28/10/2024
Publikums- og arrangementsansvarlig
Arktisk Filharmoni AS Søknadsfrist:23/10/2024
Produsent
Alta Live 365Søknadsfrist:08/11/2024