Vigmostad & Bjørke har kjøpt 76 % av aksjene i Stavangerbaserte Cantando, og det er Duplo Data As og Norges KFUM-KFUK som er selgere.
Cantando Musikkforlag har i dag 9 ansatte, og omsetter for om lag 11 milliloner kroner.
– Den faglige kompetanse og engasjement som finnes i Cantando Musikkforlag vil definitivt styrke forlagshuset i arbeidet med Norsk Salmebok, uttaler forlegger Arnstein Bjørke i forbindelse med kjøpet.
Forlagshuset fikk i 2008 via sitt datterselskap Eide forlag i oppdrag å utgi Norsk Salmebok og andre gudstjenestelige tekster fra og med gudstjenestereformen i 2011. Cantando Musikkforlag har gjennom de siste 22 årene blant annet gitt ut om lag 3000 kirkemusikalske verker, og er den største utgiver av kirkemusikk i Norge i dag.
Forlagssjef og gründer for Cantando Musikkforlag, Jan Stefan Bengtsson vil fortsette som forlagssjef, og blir i tillegg også forlagssjef for Eide forlag.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.