Hoffmanns Eventyr er Offenbachs eneste opera, og det siste verket komponisten skrev. Etter store politiske omveltninger i Frankrike, som også forandret publikums preferanser når det gjaldt musikkteater, kom dette verket til i samarbeid med librettisten Jules Barbier som tidligere hadde laget teater av de samme tre eventyrene.
I Hoffmanns Eventyr viderefører Offenbach mye av det tilgjengelige tonespråket fra sine operetter, mens både satiren og de kunstneriske ambisjonene er videreutviklet til et drama som beveger seg mellom en realistisk og rasjonell verdensanskuelse og kunstneriske og menneskelige idealer, som samtidig tematiserer berøringspunkter og spenningsforhold mellom dem.
Arenum
Nå settes operaen opp i området i og omkring messehallen (BMVs tidligere skipsbyggerhall) Arenum, i Solheimsviken – en kulturperle bare noen minutter fra Bergen sentrum, hvor det bergenske operapublikummet tidligere har kunnet oppleve Madama Butterfly, Carmen, Faust og Der Fliegende Holländer.
I tittelrollen finner vi Peter Benhard, mens Catarina Coresi synger alle hans kvinneskikkelser. På rollelisten for øvrig står Tone Kvam Thorsen, Anooshah Golesorkhi, Orest Pislariu, Hermann Schopf og Sylvia Skeie Vik.
Bruno Berger Gorski har regi, mens Jens Lange er lysdesigner. Opera Bergen har laget konseptet, og er produsent for forestillingen. Dirigent er Anne Randine Øveby. Foruten medvirker Opera Bergens Orkester og Bergen Operakor.
Handlingen
Om handlinga skriver Opera Bergen i sin pressemelding:
”Hoffmann er poet og kunstner. For å skildre sin store kjærlighet – Stella – må Hoffmann ty til eventyrfortellinger; ikke bare en, men tre, om tre ulike kvinneskikkelser: Olympia, Giulietta og Antonia.
Olympia er den blendende vakre, men livløse dukken som Hoffmann lures til å tro er en virkelig kvinne. Ikke minst forgaper han seg i hennes radbrekkende og glitrende koloratursang.
Giulietta er like vakker, men langt mer innsmigrende og forførerisk – ikke minst når hun synger Offenbachs velkjente og smektende Barcarole.
Antonia er sangerinne, men som er for svakelig til å utøve sin kunst. Hun elsker Hoffmanns sanger høyere enn mannen, og greier ikke å undertrykke sin lidenskapelige trang til å synge, noe som blir hennes død.
Hoffmanns kjærlighet trues av andres sjalusi, eiertrang og intriger, og hans drøm om å elske knuses i realismens rasjonelle argumenter.
Premiere Lørdag 30. August kl. 20.00
Forestillinger Onsdag 3.9 / Lørdag 6.9
Søndag 7.9 / Onsdag 10.9 / Lørdag 13.9, kl. 20.00
Det er Opera Bergen som melder dette.

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.