Komponisten Ligeti framføres under årets festspill i Bergen. Her snakker han om livet, kunsten og vanviddsideologier med festspilldirektør Beyer – den gang redaktør av Dansk Musik Tidsskrift.

Den ungarske komponisten György Sándor Ligeti, © Marcel Antonisse / Anefo

Samtalen mellom den ungarske komponisten György Ligeti (1923–2006) og direktør for Festspillene i Bergen, Anders Beyer, fant sted på komponistens 70-årsdag 28. mai 1993 (se lenke nederst i saken).

Flere av Ligetis verk framføres under årets festspill; Mysteries of the Macabre under avslutningskonserten med Bergen Filharmoniske Orkester, og “Aventures” og “Nouvelles Aventures” i forestillingen Mimodramas med blant annet BIT20 og danseensemblet Carte Blanche.

Ligeti regnes som en av de mest originale fornyere av etterkrigstidens modernistiske musikk, skriver Store Norske Leksikon, og er spesielt kjent for musikken til Stanley Kubricks filmverk 2001: En romodyssé, Ondskapens hotell og Eyes Wide Shut.

Her snakker den ungarske komponisten blant annet om minner, om å være jødisk kunstner under andre verdenskrig og senere under kommunistisk diktatur, om matematikken i musikken og om å være et anstendig menneske:

Jeg ønsker ikke bevisst å gjenspeile noe i musikken. Hvis det kan tolkes et budskap inn i musikken, så er det i orden, men jeg vet ikke noe om det. Jeg ønsker å være et anstendig menneske, og ikke noe annet, derfor er jeg mistenksom overfor ideologier og budskap. Erfaringene med de grusomme politiske systemene som nasjonalsosialismen og kommunismen, har lært meg til å se bort fra enhver form for tvang.

Den realsosialismen som nå har gått under, skapte den verst tenkelige nasjonalisme, med kriger, undertrykkelse, religions- og rasehat, og jeg ser ennå ikke slutten på konsekvensene av denne mislykkete ideologien. Det eneste hver enkelt av oss kan gjøre som en motvekt, er å vise anstendighet, og nekte å tro på vanviddsideologier.

Ballade har fått tillatelse til å dele dette intervjuet, eller samtalen, som er en redigert versjon av “An Art Without Ideology”, trykket i boken The Voice of Music. Conversations with composers of our time av Anders Beyer (Ashgate Publishing, London 2000).

LES SAMTALEN HER.

Les også – Mer for flere!, intervju med Anders Beyer, blant annet om årets festspill.

Takk til Festspillene i Bergen og Anders Beyer for deling!

Publisert:

Del: