Musikkavdelingen ved Fakultet for lærarutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord Universitet ønsker å blir de første til å gjøre kunstnerisk utviklingsarbeid til poenggivende forsking.
– Vi har som mål å få til fagfellevurdering av kunstnerisk utviklingsarbeid her ved Nord universitet. Og jeg tror det er den rette veien å gå: å starte med oss selv og prøve å sette sammen ein fagfellevurderings-komité her, sier professor i musikk Mattis Kleppen ved Nord universitet til Nord.no
Kleppen er også musiker. Nylig mottok han Folkelarm-prisen for albumet «Bassgitar». Plata er et resultat av er kunstnarisk utviklingsarbeid, som igjen vil si at det er forskning. Slik forskning i form av utgivelser og konserter blir imidlertid ikke gitt vitenskapelige publiseringspoeng, og dermed heller ikke regnet inn i universitetenes forskningsregnskap.
– Det må da ha en verdi for universitetet at noe som har vært forskingsarbeid får anerkjenning i det utøvende feltet. Det er jo lakmustesten på om det holder mål, seier Kleppen til Nord.no
Kvalitetsvurdering
Fakultet har sendt inn forslag til universitetstyret på hvordan dette skal kunne løses. Bak forslaget står førstelektoren Nils Kanestrøm og Roy Waade. Her bes det om at opprettes en fagefellekommisjon i tillegg til at det foreslås fire kriterium for hvordan kvaliteten skal måles:
Arbeidet skal være på høyt fagleg/kunstnerisk nivå
Arbeidet skal vise egenart/originalitet
Arbeidet skal ha relevans i forhold til profesjonsfaglig tenking/bruk.
Arbeidet skal vise kunstnerisk refleksjon og kunne gi oss ny kunnskap/innsikt
– Det er veldig viktig for faget og for utviklingen av det, ikke bare her ved Nord universitet, men også på landsbasis, sier en optimistisk Kleppen til Nord.no.

Ballade video: Drømmer om barndommen
Super sommermeny med musikkvideoer fra Levina Storåkern x 2, St. Niklas, Quarter Wolf, Hamstermann, El Cartel, Therese Ulvan, STORM & Fixation, Ole Evenrud og Henning Kvitnes.

Hvor brenner det, Guro Furunes Pettersen og Chris Schaal?
Evner bransjen å bevare en grasrot av ny kreativ musikk og bransje utenfor hovedstaden? Og hva kjennetegner egentlig en vellykket undergrunnsscene?

– Øyafestivalen må ta et oppgjør
Utestedet Blå avslutter samarbeidet med Øyafestivalen i protest mot festivalens eierskap.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.
Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Så vanskelig er det ikke.
Hva om likestilling på festivalene bare var...helt vanlig?

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025
Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.