— Vi tok tidlig et initiativ overfor UD for å få dirigentopplæring og rekruttering på dagsorden, forteller generalsekretær i Norges Korforbund, Kåre Hanken, som synes det er svært gledelig at profesjonalisering av kunstnere forsetter å være et satsingsområde i norsk utenrikspolitikk.
Etter tre år med korlederutdanning ved Universitetet i Port Elizabeth har ca. 75 prosent av studentene fullført utdanningen.
Universitetet i Port Elizabeth har støtte fra NORAD til å ta opp om lag hundre dirigentstudenter i året. Høsten 1998 godkjente det sørafrikanske utdanningsdepartementet Norges Korforbunds forslag til treårig studieplan ved Universitetet i Port Elizabeth. I 2000 ble bachelor-nivået bygget ut med et tilbud som fører fram til en mastergrad.
Flertallet av studentene innenfor korlederfaget er svarte sørafrikanere som mottar støtte gjennom NORAD. Sør-Afrika har sterke vokaltradisjoner og en omfattende korbevegelse, men få utdannede dirigenter. Dyre universiteteter og gammel ideologi hindrer svært mange svarte i å få utdanning og skape seg et bedre liv.
I 1997 undertegnet daværende president i Sør-Afrika og statsminister Gro Harlem Brundtland en 5-årig avtale om kulturelt samarbeid og utveksling mellom de to landene. Samarbeidsavtalen er blitt fornyet og gjelder nå fram til 2005.
Afrika veksler mellom to typer repertoar; den tradisjonsbaserte folkemusikken, og musikk med røtter i vestlig kortradisjon.
Mer informasjon kan fås hos informasjonskonsulent i Norges Korforbund, Sara Reitan Jacobsen.
Denne artikkelen publiseres i samarbeid med Norges Korforbund. Vi anbefaler i den forbindelse også et besøk til deres egne hjemmesider.

Ballade video: Drømmer om barndommen
Super sommermeny med musikkvideoer fra Levina Storåkern x 2, St. Niklas, Quarter Wolf, Hamstermann, El Cartel, Therese Ulvan, STORM & Fixation, Ole Evenrud og Henning Kvitnes.

Hvor brenner det, Guro Furunes Pettersen og Chris Schaal?
Evner bransjen å bevare en grasrot av ny kreativ musikk og bransje utenfor hovedstaden? Og hva kjennetegner egentlig en vellykket undergrunnsscene?

– Øyafestivalen må ta et oppgjør
Utestedet Blå avslutter samarbeidet med Øyafestivalen i protest mot festivalens eierskap.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.
Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Så vanskelig er det ikke.
Hva om likestilling på festivalene bare var...helt vanlig?

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025
Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.