Jarle Førde (Foto: Lars G. Johansson)

Musikerne blir taperne

INNLEGG: Omleggingen av Rikskonsertene kan sette profesjonelle musikere i Norge mange år tilbake, skriver musiker Jarle Førde.

Innlegget er en reaksjon på at Kulturdepartementet besluttet å[link id=66812 title=» legge om Rikskonsertenes offentlige konserter«].

Som turnerende profesjonell musiker i norsk musikkliv i over 40 år og med [link id=66818 title=»omtrent sammenfallende erfaringsbakgrunn som Live Maria Roggen»], kan jeg bare riste på hodet av denne stupide politiske handlingen det er å legge ned vår eneste uavhengige fullfinansierende profesjonelle turnevirksomhet i Norge.

Les andre reaksjoner på omleggingen: * [link id=66813 title=»Opprørt og skuffet«]
* [link id=66814 title=»– Et særdeles dårlig valg«] * [link id=66815 title=»– Vil doble arrangørstøtten«] *[link id=66816 title=» – En veldig positiv omlegging«]

Honorarene glipper
Handlingen blir ikke bedre av at Statsråden vil overføre deler av pengene til Kulturrådets musiker- og arrangørstøtteordninger. Disse ordningene har aldri vært i stand til å gi oss musikere mer enn ca 30 – 40% av støtte behovet i søknadene. Dette burde Statsråden og Kulturrådets Arnfinn Bjerkestrand vite. Det vi vet som musikere/initiativtagere, er at det er våre honorar som ”glipper” når turneregneskapet skal gjøres opp og alle involverte i produksjonen skal betales ut (leiebiler, flyselskap, overvekt, hoteller, drosjer, lyd/lys produksjon, osv.).

At Bjerkestrand da kan uttale i denne sammenheng at «pengene tas ikke fra noen, de går til musikere (…) Det vi vet er at der det er profesjonelle kunstnere og utøvere får de den største andelen”. er skuffende. Han burde vite bedre.

Les intervjuet med Bjerkestrand [link id=66819 title=»her«]

Tilbake til gymsalene?
De tapte offentlige konsertene (ca. 300) skal altså kompenseres ved at skolekonsertmusikerne hos Rikskonsertene i fremtiden også skal spille kveldskonserter på sine turneer. Det har vært mange år med harde lønnsforhandlinger før vi i dag kan si å ha et akseltabelt nivå på skolekonsertene. Men et uheldig utslag har vært at man har ”skviset” gruppene ned til trioer, duoer og enkelt solister for å spare på lønnsutgiftene. Det er altså disse gruppene som nå skal inn å fylle konsertstedene med egne kveldkonsertprogrammer – i tillegg til sine skolekonsertproduksjoner.

Les intervju med Rikskonsertenes fungerende direktør [link id=66824 title=»her«]

Etter selv å ha vært med å prøve ut denne modellen på 70- og 80-tallet (de såkalte ”kombikonsertene”), mener jeg man her vil få store utfordringer både med gjennomføring, planlegging og avlønning. Jeg er redd at dette ”politiske grepet” vil være med på å bringe oss musikere tilbake til gymsalene igjen og sette oss mange år tilbake når det gjelder mulighetene til å (over)leve som profesjonell musiker i Norge.

Og dette mens alle de nye og flotte kulturhusene fylles opp med stand-up, lokale revyshow, The Hollies, Puls Of Floyd, Tribute to Queen …osv. Er dette god kulturpolitikk?

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio