Biosphere (foto: Marianne Sørheim)

Lite respektfull Spellemann

Spellemannprisen viser svært liten respekt overfor hip hop og elektronisk musikk. Selv om Biosphere (bildet) og Tungtvann begge bruker synther og samplere, gir ikke det Spellemannprisen rett til å definere en musikksjanger etter utstyr, skriver Per Christian Frankplads.

Kalender

Cantango på Gamle Raadhus Scene

02/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Hvordan kan det ha seg at ikke flere reagerte på hvordan Spellemannkomiteen i år hadde valgt å slå sammen prisene for elektronika og rap/hip-hop, nominere kun tre artister – og i tillegg kalle prisen for «dance/hip-hop»?

Personlig liker jeg masse sort musikk som r&b, hip hop, dub, reggae og soul, men er samtidig veldig glad i elektronisk musikk i alle former. Så denne dårlige fusjonen var en stor skuffelse, og et godt eksempel på hvordan det jobbes veldig lite for nye musikkformer i det etablerte og satte norske musikkmiljøet. Faktisk skulle man nesten tro det var en slags liten frimurerlosje som aktivt jobbet mot disse sjangrene.

Jeg vet ikke hvem som satt i komiteen i år, så jeg vet ikke helt hvilke mennesker dette angår. Allikevel vil jeg gjerne si det følgende:

* Komitémedlemmene har utvist meget liten respekt for to såpass vidt forskjellige musikkarter som hip hop og elektronisk musikk med å slå dem sammen, i stedet for å gi dem separate kategorier. Riktignok kan noen artister flyte langs grensen og kalles trip hop, men det er ekstremt stor stilartsforskjell på for eksempel Tungtvann og Biosphere. Selv om begges musikk lages på synther og samplere, er dette utstyr som alle musikkstudioer bruker, og utstyret er definitivt ikke noe som burde definere en Spellemannpris eller en musikksjanger.

* Det er helt feil å kalle bruke ordet «dance» i denne samlekategorien. Ingen av årets tre nominerte (Biosphere, Howard Maple og Oslo Fluid) har noensinne vært i nærheten av å lage «dance»-musikk, den stilarten driver grupper som Reset, Infinity og Ice med. Det er greit at man kaller troverdig teknologisk musikk for «dance music» i utlandet, men jeg er ganske sikker på at det ikke er derfra Spellemannprisen har tatt navnet fra, siden det har vært nominert eurodance-artister til prisen før. Kanskje man kan kalle en sånn pris for «elektronika», «teknologisk», «elektronisk» eller lignende? Dessuten driver prisvinner Biosphere nesten aldri med musikk som kan danses til.

* Hvorfor er det bare TRE nominerte til en samlekategori som dette? I mange andre priser var det opptil fem? Innen hip hop fantes folk som Tungtvann, Pen Jakke, Diaz og Klovner i Kamp. Og innen elektronisk musikk kunne komiteen ha plukket fra navn som Sketch, Upper Rooms, Nood, Information, Illumination og Motion Control. Hvordan kan komiteen forsvare at den kun klarte å komme opp med tre navn, med i hvert fall 10-11 å velge blant? Til sammen er dette alt for mange artister til at Spellemannprisen kan forsvare å bare ha én kategori for begge typer musikk.

Jeg mener altså at:
• Spellemannprisen til neste år må splitte opp kategorien «dance/hip-hop» i to. En pris går til «teknologisk» musikk á la Biosphere, Howard Maple, Illumination og lignende, og en annen til hip hop og rap.
• Prisen bør kalles noe annet enn «dance»
• Antall nominerte i begge kategorier må økes til fire eller fem, slik det var på mange av de andre prisene i årets Spellemannprisutdeling.

Hvis noen fra den aktuelle komiteen leser dette, hadde det vært interessant å få et svar.

I februar gikk musikkprisen Alarm av stabelen, med et langt større engasjement i alternative musikkformer enn dinosauren Spellemannprisen. Og selv om det nok var en del ting som kunne forbedres hos Alarm, må man huske på at det var arrangementets første år. Jeg mener, hvor bra kan Spellemannprisen ha vært første gangen det ble avholdt? Så jeg håper Alarm for alvor tar en langt større del av troverdigheten og oppmerksomheten til neste år, med mindre Spellemann skjerper seg noe voldsomt, da.

For øvrig er dette også en skjult jobbsøknad om å få bli komitémedlem i «teknologika»-prisen neste år. Noen må inn og hjelpe til her!

Per Christian Frankplads,
Radio Nova/Experimenta

Stillinger

Dirigent – hovedkorps

Hosle og Bekkestua skolekorps i Bærum

Direktør for komponisthjemmene

KODE Kunstmuseer og komponisthjem

Kantor

Haugesund Kirkelige Fellesråd

Festivalsjef

Kongsberg Jazzfestival

Assistentdirigent

Arktisk Filharmoni AS

Daglig leder

Høstscena

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev