Haugen er musikklærer og «frihåndspianist» med erfaring fra de fleste sjangere. Han har bl.a spilt keyboards og trekkspill i den søramerikanske gruppa INTI siden starten. Han har videre undervisningsbakgrunn fra grunnskole til høyskole, og har ledet og drevet flere opplæringstiltak for ungdom, bl.a i regi av Europas Blues Senter, Kongsberg Jazzfestival og Grieg Jubilèet. Rytmisk musikk og norsk folkemusikk har vært tema for egne kurs regi av bl.a Ole Bull Akademiet og Telemarkfestivalen
I presseskrivet fra Rytmisk Musikkforum heter det videre:
”Vår pulsbaserte musikk klamrer seg til 2 eller 3-takt. Med tydelig underdeling og notasjon kan vi få orden på og forstå det rytmiske grunnlaget. Man kan merke seg tempo, frasering, dynamikk osv. Rytmen levendegjøres imidlertid ved at vi legger sjel og feeling i utførelsen. Hvordan vi oppfatter og opplever rytmen er en slags fortolkning av rytmikken. I dag har de fleste av oss forhold til mer enn en musikkstil. Det er et privilegium og samtidig helt riktig, å bidra til å slippe løs uroen som raser rundt i folks kropper etter så mye ulik musikalsk interesse og påvirkning. Den friheten er folkemusikkens styrke.”
Som en del av kurset vil man plassere dansbar norsk rytmikk og følelser inn i det «kompbaserte bandet” (bass og trommer). Det vil bli brukt stemme, hovedinstrument, biinstrument, en utvidet tromme/perkusjonsgruppe, feler, trekkspell, fløyter, ulike strengeleiker osv. Deltakerne skal bli kjent med musikk bl.a fra Telemark, New Orleans, Nord -Gudbrandsdal, Mexico/Cuba og Numedal i Buskerud . Dessuten oppfordres deltakerne til å ta med seg bånsuller, visestubber, regler, kampsanger, arbeidsanger osv.
Med utgangspunkt i mye improvisasjon skal man skape nye groover og et eget musikalske uttrykk der og da.
Godt samarbeid og en sterk fellesopplevelse gjennom tett samspill er målestokken for hva man ønsker å oppnå på kurset. Arbeidsformen krever konsentrasjon og mental tilstedeværelse. Framdrift og resultatet av arbeidet er bestemt av deltakernes evne og vilje til å bidra selv. Innøving av sang og spillematerialet vil for en stor del være muntlig. Samspillerfaring er en fordel, men ingen forutsetning så lenge man er positivt innstilt og kan tilpasse seg den kollektive arbeidsformen.
Tid:
Fredag 3.november: kl. 18-21
Lørdag 4. november: kl. 10-15
Søndag 5 november: kl. 11-15
Sted: Høgskolen i Bergen, avd. for Lærerutdanning, rom 251, Musikkavdelingen.
Pris:
Medlemmer RMF: Yrkesaktive kr. 800.- / Ikke yrkesaktive kr. 600.-
Ikke-medlemmer: Yrkesaktive kr. 1000.- / Ikke-yrkesaktive kr. 675.-
Påmelding: Påmelding per brev, telefon eller e-mail snarest til Merete Hauge, Kongsmyrveien 16, 5174 Mathopen. Tel: 55 93 64 81. Mailadresse: mha113@gs.bergen.hl.no

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.