På Øyafestivalen blir artistene i år spurt om de kan tenke seg en «grønnere rider». En rider er ei liste med det man krever skal være på plass før, under og etter en spillejobb, utover honorar og ustyr. I dette tilfelle snakker vi om rideren utover det som er knyttet til selve spillejobben.
Øyafestivalens samarbeidspartner Fortum sier i en pressemelding at de jobber med innovasjon med fornybar energi og gjenvinning, og at deres innspill hjelper festivalen og artistene med å velge rett.
– Som eksperter på hvordan energiforbruk og avfall påvirker klimaet og miljøet, ønsker vi å hjelpe artister og fans til å stille de rette kravene for å gjøre festivaler mer klima og miljøvennlige, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum.
– Problemet er at artistene ikke alltid vet hva de kan gjøre som har en effekt – hvordan de rent konkret kan gå fram for å utgjøre en forskjell på dette feltet. Med Green Rider ønsker vi å hjelpe dem med det, og vi foreslår enkle, men kraftfulle krav som virkelig har en effekt, sier Mathisen.
De fem punktene i den grønne rideren dekker:
Mer vegetarisk mat
Redusere bruken av fossilt drivstoff
Å begrense avfall og sørge for at avfallet gjenvinnes
Begrense bruken av engangsplast
Bruke lavutslipps transportløsninger
I tillegg til at artister kan ta i bruk den grønne rideren, kan fans signere oppropet på www.thegreenrider.no for å vise sin støtte til at artister bør stille klima- og miljøkrav.
Også Billboard har skrevet om initiativet. Festivalgründer og bookingsjef Claes Olsen sier til Billboard: Vi ønsker å endre både publikums, bransjens og artistenes handlingsmønstre.
Morgenbladet har en sak om festivalen i dag, som stiller spørsmål ved hvor grønn den kan kalle seg, når det tilsynelatende ikke er noen endringer i å fly internasjonale artister til Oslo for å spille (bak betalingsmur).

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.